Hannibal

av (forfatter) og Peter Lorentzen (oversetter).

Egmont Hjemmets bokforl. 2000 Innbundet

Det er gått flere år siden dr. Hannibal Lecter klarte å rømme fra fengslet. FBI-agenten Starling har ikke glemt ham, heller ikke Mason Verger som var Lecters sjette offer. Fra respiratoren styrer han sitt forbrytersyndikat, besatt av hevn. Snart forstår han at for å klare å fange den bestialske morderen, må han finne et agn. En delikat person med et uskyldig utseende, det er dette som dr. Lecter trekkes mot. Dette er den tredje romanen om Hannibal Lecter. Romanen er filmatisert.

Forlag Egmont Hjemmets bokforl.

Utgivelsesår 2000

Serie Hannibal Lecter

Genre Thrillere

Fottrinn gir gjenklang i hukommelsen

Bortover korridoren vi aldri gikk

Mot døren vi aldri åpnet

Inn til rosehagen.

Guds valg når det gjelder å påføre folk lidelse er ikke forståelige for oss, med mindre han blir krenket av uskyld. Han trenger åpenbart litt hjelp til å styre det blinde raseriet han pisker jorden med.

«Du kan ikke lenger fortsette å bo sammen med mamma og Shirley og Pusekatt lenger, Franklin. Du må flytte.»

«Hvem sier det?»

«Myndighetene, gutten min. Mamma har mistet jobben sin, og godkjenningen som fostermor. Politiet fant en marihuanasigarett i huset deres. Du får ikke se mamma mer etter denne uken. Du får ikke se Shirley, og heller ikke Pusekatt etter denne uken.»

«Nei,» sa Franklin.

«Eller kanskje de rett og slett ikke vil ha deg lenger, Franklin. Er det noe i veien med deg? Har du noe ekkelt sår på deg, eller annet stygt? Tror du at huden din er for mørk til at de kan være glad i deg?»

Franklin trakk opp skjorten og så på den lille brune magen sin. Han ristet på hodet og begynte å gråte.

Du er en kriger, Clarice. Fienden er død, og barnet i trygghet. Du er en kriger. De mest stabile elementene finner man nær midten av det periodiske systemet, Clarice, omtrent mellom jern og sølv. Mellom jern og sølv. Jeg tror det er passende for deg.

Hannibal Lecter

For ham var luften malt med dufter som var like distinkte og levende som farger, og han kunne legge dem i lag og stryke dem utover som om han malte vått i vått. Her var det ikke noe av fengselet å spore. Her var luften som musikk. Her var bleke tårer av aromatisk harpiks som ventet på å bli foredlet, gul bergamott, sandeltre, kanel og mimosa i vakkert samspill over lange undertoner av ekte ambra, desmer, kastor fra bever og moskusessens.

Har så mange "påvent" bøker, som jeg har kjøpt på loppiser, i bokhandlere, som jeg har fått eller arvet, bl.a en hel sekk fra svigerinna mi :) Må få unnagjort noen, og kjenner jeg trenger å få satt meg ned å kost meg med noen fine bøker. Så jeg grabbet inn i hylla og dro ut ni tilfeldige bøker, samt den som ikke var kommet i hylla enda. Kommentarer om bøkene på lista mottaes med takk:) Kommer nok ikke til å lese i listas rekkefølge, kommer litt an på hva jeg føler der og da, men dette blir altså mine ti neste bøker.

Bokklubb-bøker som jeg har glemt å avbestille, og som jeg tror jeg skal prøve å lese en gang.

bøkene lest i 2013. målet var 50.
to tusen og tretten er det året da de postmoderne klassikerne og der nye forfattere vekket min oppmerksomhet.

• "Den røde drage" av Thomas Harris
  • "Nattsvermeren" av Thomas Harris