Han ville ikke bare forsvinne

Gyldendal 2019 Innbundet

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788205525696

EAN 9788205525696

Omtalt sted Oslo

Magnus og Eva har vært sammen i mange år, er ufrivillig barnløse da Magnus er steril. Han har ikke tenkt stort over det, Eva har da hele tiden visst det og hun har ikke ytt noe ønske om barn, så han har ikke trodd hun ønsket seg det. Men da han en dag får en melding på messenger av en ung mann som hevder han er sønnen til Magnus så blir alt snudd på hodet.

Vi får bli med på hvordan det kan oppleves å bli far til en voksen gutt når man er over 50 selv, hvilken mental omveltning dette blir både for Magnus og Eva. Og om klatring og litt om geologi. En fin liten bok som man greit gjør unna på 2-3 timer, men den er absolutt verdt en titt etter min mening. Den gir meg faktisk lyst til å se mer på det han har skrevet.

En lettlest bok med et mannlig perspektiv. Dette er ikke en av mine favorittbøker, men jeg tror mange vil like den. Kanskje flere menn enn kvinner. Og det mannlige perspektivet er interessant.
Den er lettlest og fengende.
I tillegg belyser boka flere temaer det ikke er skrevet så mye om. Frivillig barnløshet. Og ikke minst, det å som godt voksen plutselig få vite at du har et barn, en sønn på nærmere 30 - hvordan forholde seg til det - ikke bare du, men også din samboer?
Og liker du fjellklatring/klatring er det også mye å hente i boka.
Og jeg ble nysgjerrig på forfatterskapet hans.

• "God jul - hvor er du?" av Beate Grimsrud
  • "Ti amo - roman" av Hanne Ørstavik