Hamsun

svermeren

Gyldendal 2005 Heftet

Dette er første bind av to om Knut Hamsun. Boka forteller om Hamsuns liv, noe som også innebærer et intenst familiedrama, et politisk drama og et drama om det kunstneriske Norge. Har kilder, litteraturoversikt, person- og verkregister.

Ingar Sletten Kolloen er Bragepris-nominert for samtlige bøker han har skrevet. Svermeren er første bind i hans store, kritikerroste biografi om Knut Hamsun. Knut Hamsun var småkårsgutten som skrev seg frem til verdensberømmelse. Han påvirket flere generasjoner europeiske og amerikanske forfattere. Han var dikteren som skapte den nye, moderne romanen . og føreren som villedet sitt folk. Hamsuns liv rommer alt en romanforfatter kan drømme om: Et intenst familiedrama som aldri er blitt fortalt før, et politisk drama med mye ukjent stoff . og et drama om det kunstneriske geniets skjebne i Norge.Terningkast 6. «Grunnsolid om Hamsun.»Yngvar Ustvedt, VG«Dette er det mest etterrettelige og omfattende som noensinne er skrevet om Knut Hamsuns liv, og det er nydelig ført i pennen.»Terje Stemland i «De beste leseropplevelsene i 2003», Aftenposten«En biografi som, ved hjelp av kloke valg, gir et skarpere bilde av personen og dikteren Knut Hamsun.»Dag Solstad, Dagsavisen«Ingen annen norsk biograf når Kolloen til knærne.»Fartein Horgar, Adresseavisen

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205343238

EAN 9788205343238

Serie Månedens bok

Omtalt person Knut Hamsun

Han ble i Hornnes en snau måned, uten at han røpet flere drømmer. Derimot fortalte han henne hvordan han hadde avvist den lokale geistlige, som etter sin preken en søndag kom til hotellet og ville hilse på gjesten. "Kunde ikke falde mig ind. Gud har hjulet mig herlig til å være uhøflig," forklarte han som sant var.

En fredagskveld i begynnelsen av februar 1923 begynner han rapporten uvanlig optimistisk: Det går riktig bra, han gjør en liten skriftlighet hver dag, nesen er blitt mye bedre for eksemen etter at han har sluttet å smøre den. Nå funderer han på å ta ut kjøpetennene han anskaffet seg i Arendal, kanskje hans egne vil gro ut igjen.

Bøker om forfatteren og forfatterskapet

født 4. august 1859 i Vågå som Knud Pedersen,
død 19. februar 1952 på Nørholm
Wikipedia

Dessverre har eg ikkje meir om Knut Hamsuns liv og forfattarskap enn dette. Men verda er ennå ung.

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

Noen bøker får jeg aldri begynt på, og noen bøker blir jeg bare aldri ferdige med. Mens året fortsatt er ungt prøver jeg meg på en oversikt over de bøkene jeg ønsker å få lest. Og de som med hell kan avsluttes i år.

• "Hamsun - erobreren" av Ingar Sletten Kolloen
  • "Prosessen mot Hamsun" av Thorkild Hansen