Hammerkoden

du blir ikke lykkelig av å være best, men du er på ditt beste når du er lykkelig

Schibsted 2015 E-bok

Øyvind Hammer er mannen som har motivert Ole Einar Bjørndalen til å bli verdens beste skiskytter. Selv innså han at han ikke eide disiplin, så han tok sort belte i karate på ett år. Han hatet å fryse, så han gikk Grønland på tvers. I denne boken hjelper Øyvind Hammer deg med å sette hårete mål - og nå dem!

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2015

Ingen kan redde denne selvhateren ...

Det er ingen hemmelighet at jeg hater hvordan jeg ser ut, jeg hater hvordan jeg er og jeg hater den personen jeg har blitt. Jeg vasser i selvforakt. Jeg hater alt som har med meg å gjøre. Jeg har heller ingen drømmer eller mål. Og fremtiden min har jeg ingen tro på. Så jeg tror at ingen mental coach kan forandre synet på meg selv og livet ellers. Jeg er heller ingen fan av såkalte selvhjelpsbøker. Jeg har ingen tro på at de er til noen hjelp, men leser såkalte selvhjelpsbøker som interesserer. Alt er avhengig om hva temaet er. Men at de skal hjelpe, tror jeg neppe. Jeg leser noen slike bøker hvis de inneholder interessante temaer.

Øyvind Hammer har blant annet vært mental coach for skiskytterkongen Ole Einar Bjørndalen. Før Hammer ble mental coach var han selger, og han beskriver som disse yrkene som veldig like. I boka beskriver han sitt yrke som mental coach, hvordan han jobber som motivator; å inspirere andre til å tenke, handle og leve litt annerledes når man er misfornøyd. Hvordan gjøre ting bedre og få det bedre med seg selv. Det er bare noen få ting han skriver om. Han tar også opp temaer som motivasjon, tips til å komme seg videre etter å ha slitt med noe, tilstand og han har også med en metode som han kaller "Dra i strikken" (noe jeg ikke vil gå nærmere innpå for de som ikke har lest boka for jeg vil ikke røpe noe). Han skriver også litt om samarbeidet med Ole Einar Bjørndalen, hvordan de jobbet sammen og Bjørndalens feiler og seire.

En annen kjent mental coach er Erik Bertrand Larssen. Jeg leste hans bok Bli best med mental trening i 2013 og jeg har sett litt av programmet hans på TV, og det han og Øyvind Hammer har til felles er: at man må gå ut av komfortsonen for å nå høyere mål og mål generelt. Personlig har jeg ikke sans for mentale coacher, men foretrekker Bertrand Larssen fremfor Hammer fordi Bertrand Larssen virker tøffere, mer brutal. Men ærlig talt. Tror ikke noen av disse eller andre mentale coachere hadde hatt en eneste sjanse til å endre mitt tankemønster. Jeg er altfor negativ og jeg har gitt opp meg selv for flere år siden. Tror ikke noen kan forandre på det ...

Hammerkoden er interessant å lese. Som sagt har jeg ingen tro på selvhjelpsbøker; at det skal virke, men leser enkelte slike bøker hvis det inneholder temaer som interesserer meg. Boka består av enkle grep til hvordan man kan forandre livet sitt, og har med noen personlige erfaringer. Selv synes jeg innholdet i boka blir litt for tynt. Syns ikke boka inneholder mange nok eksempler på at Hammerkoden virkelig virker. Syns boka kunne ta med folk som har brukt Hammerkoden for å se om livene deres har blitt bedre etter det eller ikke. Det var et stort savn. Og tipsene om å tenke annerledes, hvordan forandre på små ting og vaner i livet var ikke spesielt motiverende eller tankevekkende. Skulle ønske han gikk hardere til verks ved å bruke en mer spennende skrivemåte for måten han skrev på var egentlig ganske tørt og kjedelig. Det blir litt vel monotont i lengden. Hammerkoden var lettlest og informativ, men boka ga meg dessverre ingen inspirasjon eller motivasjon til å forandre på noe. Boka ga meg dessverre ingen lyst til å utføre noe som helst og mentale coachere skal jo liksom motivere ...

Hammerkoden er en bok skrevet av Øyvind Hammer, mental trener for Ole Einar Bjørndalen gjennom mange år. Boken handler om hvordan man kan motivere seg til å gjøre alle ting i hele verden. Den handler om alt du som menneske kan klare hvis du bare vil nok! Og hvilken påvirkning mental trening har på sluttresultatet. Er ikke hodet med deg kan du bare glemme alt som kalles seier.

Jeg synes boken var veldig interessant og lærerik. Du fikk tenkt mye på hvordan alle ting henger sammen og hvordan du skal takle problemer som oppstår i hverdagen. Med ulike øvelser inni boka fikk man prøve seg på bla. visualisering og andre ting som kan være med å påvirke hvordan du gjennomfører en spesiell ting. for eksempel et skirenn. Har du ikke visualisert løypa og gått nøye gjennom hvordan du skal gjennomføre løypa på kortest mulig tid, kommer du ikke langt.
Boken var alt i alt veldig bra og lettlest, så den passer for alle. Terningkast 5.

Uthevet tekst

• "Jeg vet at man kan bli helt glad igjen - min historie" av Eli Rygg
  • "Der regnet faller" av Catherine Chanter
  • "Nå! - grip øyeblikket, det er alt du har" av Erik Bertrand Larssen
  • "Kunsten å prokrastinere - en guide til effektiv somling og utsettelse" av John Perry
  • "Vi er sterkere enn vi tror - det viktigste jeg har lært av 10 000 pasienter" av Jørgen Skavlan
  • "Egoland" av Lars Joachim Grimstad
  • "Ungdomskilden - 12 gode valg for livet" av Audun Myskja
  • "Rom for stillhet - en gave til deg selv" av Kristin Flood
  • "Det er slutt - historier om løsrivelse" av Sissel Gran
  • "Listelykke - rydding, orden, system, kreativitet, lister, effektivitet, overskudd og mindfulness" av Gunn Beate Reinton Rulnes
  • "Sykt travelt" av Børge Lund
  • "Mahatma Gandhi - elsket og hatet" av Torbjørn Færøvik