Ham on rye

2007 Heftet

Først og fremst er dette Bukowskis selvbiografiske roman om oppvekst og utvikling til kunstner, drukkenbolt og etter hvert kult-figur. En roman om kunstneren som ungt menneske i klassisk forstand.

In what is widely hailed as the best of his many novels, Charles Bukowski details the long, lonely years of his own hardscrabble youth in the raw voice of alter ego Henry Chinaski. From a harrowingly cheerless childhood in Germany through acne-riddled high school years and his adolescent discoveries of alcohol, women, and the Los Angeles Public Library's collection of D. H. Lawrence, Ham on Rye offers a crude, brutal, and savagely funny portrait of an outcast's coming-of-age during the desperate days of the Great Depression.

Utgivelsesår 2007

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Los Angeles

Charles Bukowski høyrer til ein eigen sjanger i amerikansk litteratur med kolleger som John Fante, Raymond Carver, Jack Kerouac og Henry Miller. Desse som skriv om sine eigne bedritne liv i ein hardkokt stil som elles høyrer heime i 50-tals krimbøker. "Nedenom og hjem" er intet unntak - tittelen seier det meste. Som John Fante har også Bukowski sitt alter ego: Henry Chinaski. Gjennom H. Chinaski får me del i Bukowski si eiga livshistorie, pluss minus. Om fattigungen frå Los Angeles som ender opp som drukkenbolt og kultforfattar. Skrive i ein kortfatta, nærast triviell stil som på eit vis forsterkar dei tragediane han formidlar, side opp og side ned.

Eg har stor sans for denne sjangeren. Men eg trur den kostar - både litterært og ikkje minst gjennom dei historiene som blir formidla. Bukowski fortel dei historiene me andre helst vil gløyma - og iallfall aldri fortelja offentleg. Han kler seg naken på eit vis som er hakket meir nakent enn Knausgård. Og stilen er reinska for alt prat. Her er det rett på sak.

Forfattarar som John Fante og Charles Bukowski går framleis rett heim hos særleg unge menn. Det håper eg dei held fram med. Både forfattarane og dei unge mennene.

Jeg gikk rundt i biblioteket og lette etter bøker. Jeg trakk dem ut av hyllene, en for en. Men det var bløff alt sammen. De var fryktelig kjedelige. Det var side etter side med ord som ikke sa noen ting. Eller hvis de sa noe, brukte de så lang tid på å si det, og når de hadde sagt det, var du altfor trøtt til at det spilte noen rolle.

“I had noticed that both in the very poor and very rich extremes of society the mad were often allowed to mingle freely.”

De eksperimenterte med fattigfolk, og hvis det virket, benyttet de behandlingen på rikfolk. Og hvis det ikke virket, var det stadig nok fattigfolk å eksperimentere med.

It was a joy. Words weren't dull, words were things that could make your mind hum. If you read them and let yourself feel the magic, you could live without pain, with hope, no matter what happened to you.

Mor gikk på den dårlig betalte jobben hver morgen, og fattern, som ikke hadde noen jobb, gikk også ut hver morgen. Selv om de fleste naboene var arbeidsløse, ville han ikke de skulle tro han var uten jobb. Så han satte seg i bilen hver morgen og kjørte av sted som om han skulle på jobben.

Her har jeg samlet alle lydbøkene som er blitt anbefalt i en diskusjon om lydbøker.

... gjerne om de ensomme, undertrykte, de som er litt off mainstream ... eller bøker som bare har et godt eventyr i seg, biografier, historie, reise og krim

Hus og hjem av Helle Helle er en av mine yndlingsbøker, og jammen finnes det mange gode bøker om hus og hjem. I tillegg driver jeg med totaloppussing om dagen...

Henry Chinaski er en fiktiv person laget av Charles Bukowski og jeg har ikke lest en eneste bok med Henry i sentrum. Enda. Charles har skrevet flere romaner om denne mannen og i følge wikipedia er det flere bøker også. Jeg vil ha en oversikt, jeg trenger en oversikt. Om dere vet om noen av disse bøkene er oversatt til norsk ikke nøl. Si fra.

Kilde til lista.

Bøker jeg ikke finner her inne:
Bok nummer en: Confessions of a Man Insane Enough to Live with Beasts (1965) - Novellesamling.

Han er også å finne i filmene

Barfly En biografisk film om Bukowsi og skrevet av Bukowski. 1987.
Factotum Basert på romanen med samme navn 2005.
The Blue Bus Kortfilm.

Uthevet tekst