Half of a yellow sun

2007 Heftet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Nigeria, 1960-tallet. Tvillingsøstrene Olanna og Kainene er svært ulike. Olanna har arvet moras skjønnhet, mens Kainene er innesluttet og bestemt på å gjøre karriere. Den fattige gutten Ugwu blir en del av deres intellektuelle omgangskrets, og de deler alle drømmen om et selvstendig Biafra. Det er vanskelige tider i Nigeria, og da krigen bryter ut splittes hjem og familier, og venner settes opp mot hverandre.

Utgivelsesår 2007

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Nigeria

Språk Engelsk

Dette er historien om Nigeria på 60-tallet, da det oppsto etniske konflikter mellom den muslimske og kristne delen av befolkningen. Det hele munnet ut i en borgerkrig, hvor igboene - de kristne - forsøkte å løsrive seg og danne den selvstendige staten Biafra.

Vi følger igbo-tvillingsøstrene Olanna og Kainene, først i de fredelige årene på begynnelsen av 60-tallet. De tilhører på mange måter eliten i landet, de intellektuelle og velstående. Olannas store kjærlighet er Odenigbo, mens Kainene forelsker seg i engelskmannen Richard. Søstrene er svært ulike, og dette preger i svært stor grad valgene de tar i livene sine.

Da borgerkrigen bryter ut, må Olanna og Odenigbo flykte fra alt de eier for å unngå å bli slaktet ned av hausaene. De ender opp i en flyktningeleir, og dyp nød, sykdom og død preger etter hvert deres hverdag. Vi får også innblikk i livet til tjeneren deres, Ugwu, som følger dem i tykt og tynt.

Dette er en fantastisk roman på alle måter! Ikke bare gir den Biafra-katastrofen et menneskelig ansikt, men boka er så intenst levende skrevet og jeg opplevde virkelig å komme under huden på hovedpersonene. Jeg mener at denne boka er helt på høyden med "Tusen strålende soler", og synes det er rart at den ikke har fått tilsvarende oppmerksomhet i media.

Boka fortel historia til 5 personar før og under Biafra-krigen i Nigeria på slutten av 1960-talet. Igbo-folket som i hovudsak har sitt kjerneområde i søraust-luten av landet freista, på bakgrunn av etniske motsetnadar i landet, å opprette ein eigen stat, Biafra, i denne regionen. Dei lukkast ikkje.

Boka er delt i 4 bolkar, der bolk 1 og 3 handlar om hendingar før krigen medan bolk 2 og 4 er frå krigsåra. Olanna og Kainene er tvillingar, døtre av ein velståande igbo-høvding og forretningsmann, og har universitetsutdanning frå England. Snille, pene og idealistiske Olanna blir sambuar med akademikaren og nasjonalisten Odenigbo. Ungguten Ugwu er tenaren til Odenigbo, han kjem frå ei fattig landsbyfamilie og ynskjer seg opp og fram i livet. Den tilsynelatande kyniske Kainene har ambisjonar innanfor faren sitt forretningsimperium, og blir kjærast med den sympatiske engelske skribenten og forfattarspiren Richard.

Adichie let romanfigurane sine bli med i alle fasene av borgarkrigen, frå massakrene på igbo-folk i nord, via proklameringa av rebubliken Biafra og påfølgande kamphandlingar til blokaden som leia til svoltkatastrofe. Ein skal vere varsam med å lese boka dokumetarisk, Adichie forklarer sjølv i eit etterord at ho har nytta seg av fridomen til å dikte omkring historia. Likevel må det så langt eg kan forstå vere ei bok som bidrar til innsikt omkring dei etniske konfliktene i Nigeria, konflikter vi ser den dag i dag ikkje minst ved Boko Haram sine herjingar i den nordlege delen av landet.

Sjølve historiene til dei fem hovudpersonane var engasjerande og grei, både med omsyn til forholda seg imellom, og med omsyn til vanskane og tragediane som ramma dei på grunn av krigen. Men det som gjorde mest inntrykk under lesinga var den ukuelege trua biafranarane hadde, i det minste i boka, på at dei skulle greie å vinne over overmakta. Flott bok om ei vond tid.

Denne boken lærte meg noe om Biafra krigen, samtidig som det var en flott fiktiv historie om to ulike tvillingsøstre gjennom gode og onde dager. Jeg elsker bøker som gir meg en historisk innsikt samtidig som det er en god historie som driver fortellingen videre, dette er nettopp en slik bok!

En veldig god roman om situasjonen i Nigeria før og under Biafrakrigen. Vakkert skrevet om kjærlighet, grusomt om krigen og frykten sult og splittelse . Les gjerne mer i blogginnlegget mitt her.

Handler om Biafrakrigen. En spennende bok som handler om spenninger mellom intelektuelle igår analfabeter gi mellom fattige og rike, mellom bymiljo og landsbygda og mellom kristen og muslim. Handler om tvillinsøstrene Olanna ig Kainene.

Kainene snøftet. "Sosialisme ville aldri fungere for igboene." Hun ble stående med børsten løftet. "Ogbenyealu er et vanlig jentenavn, og vet du hva det betyr? 'Skal ikke gifte seg med en fattig mann.' Å stemple et barn med det ved fødselen er kapitalisme på sitt beste."

Jeg er nigerianer fordi en hvit mann skapte Nigeria og ga meg den identiteten. Jeg er svart fordi den hvite mann har kontruert begrepet svart som det mest mulig forskjellige fra hans hvit. Men jeg var igbo før den hvite mann kom.

Har du stått godt opp i dag?

"Hvorfor vil du ikke ha penger?" spurte Kainene ham.
"Hva kan jeg kjøpe for dem?" spurte han.
"Er du dum?" sa Kainene. "Det er mye du kan kjøpe for penger."
"Ikke i Biafra." Mannen trakk på skuldrene. "Bare gi meg garri og ris."

"Olanna danser akkurat som hvite folk!" sa Mama Oji og lo. "Rumpa hennes rører ikke på seg i det hele tatt!"

Times Educational Supplement (TES) har spurt 500 lærere hvilke bøker de liker best, og dette er resultatet.

Denne lista er laget etter bidrag fra mange bokbloggere og andre bokelskere på nettet. Alle som bidro fikk plukke ut 5 av sine favorittbøker for å legge til lista. Klikk på linken så ser du det endelige resultatet:

Bokelskeres favorittbøker

Nedenfor ser dere et lite utvalg av de 210 bøkene på lista.

Leste bøker fra Afrika og/eller med afrikansk forfatter.

• "Dyprød Hibiskus" av Chimamanda Ngozi Adichie
  • "Kvelningsfornemmelser" av Chimamanda Ngozi Adichie