Haiene

historien om et mannskap og et forlis

Gyldendal 2000 Heftet

En sjøroman som også er en myte om vårt eget århundre. Bokas forteller er annenstyrmann Peder Jensen om bord i barken Neptun, som seiler ut fra Manila i 1899. Skildringen av den stormfulle ferden over havet med haiene i kjølvannet blir en beretning om ondskap og grusomhet og ukjente underverdener i menneskesinnet.

«. en af tidens store bøger . Joseph Conrad blegner ved siden af dette.» Jens Kruuse, Jyllands-PostenHaiene, som ble det siste litterære arbeidet fra Jens Bjørneboes hånd, er en dramatisk sjøroman og samtidig en myte om det 20. århundret. Bokens beretter er annenstyrmann Peder Jensen på barken «Neptun», som seiler ut fra Manila 21. oktober 1899, og blir registrert som sporløst forsvunnet 21. april 1900. Skildringen av den stormfulle ferden over havet med haiene i kjølvannet, og der elementenes raseri følges av ondskap og grusomhet, blir en symbolsk beretning om de ukjente dyp og utilgjengelige underverdener i menneskesinnet. I Peder Jensens fortelling fins politiske og kulturelle refleksjoner i rikt monn, side om side med fargerike portretter av de ulike mennesketypene om bord. Haiene ble i 1974 innstilt til Nordisk Råds litteraturpris. «En fabelaktig bok er det, fabelaktig god og fabelaktig spennende.» Philip Houm, Dagbladet «Haiene er både i sin realisme og sine visjoner en stor beretters verk.» Palle Koch, Information

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205268128

EAN 9788205268128

Genre Klassisk litteratur

Ferien fikk en ganske god start etter at jeg ble ferdig med å lese denne boka. For boka her er utmerket! Bjørneboe skriver sykt bra, ikke for komplisert, men likevel meget vakkert. Jeg hadde før lest «Jonas», og den syns jeg var svært bra, såpass at jeg nå gikk på jakt etter andre verk fra Bjørneboe, og fant denne. Beskrivelsene i boka her er veldig flotte, nesten så jeg ble litt sjøsyk av å lese det. Både Pat i denne boka, og Jonas i den andre boka, fikk jeg medfølelse for til det brant i hjertet på meg. Jeg syns Bjørneboe sin måte å skrive om barn på er utrolig fin. Boka anbefales på det sterkeste! Gleder meg til å utforske mer av denne brilliante forfatteren.

"Haiene", Jens Bjørneboe
At et mannskap i en båt er alene på havet, må vi ikke finne på å tro. I denne fortellinga representerer båten med besetning, eller befolkning, hele universet. Gresk mytologi under båten, verdens liv og strid i båten, stjernehimmelen, med sine stjernetegn speiler også det mytiske over båten. Forfatteren tar opp systemkritikk om at avstand skaper større avstand og forskjeller, ansvar gir makt, utbytting, større forskjeller og grunnlag for stridigheter. Lovene, særlig de ombord, er til for å beskytte de sterke mot de svake, sånn at svake forblir svake.
Boka og båten er full av mange nasjonaliteter og særegne personligheter. Historia er fortalt av 2. styrmann Peder Jensen, som ikke vil ha for stort ansvar, men være fri, men etter at han tok ansvar og hjalp barnet Pat, en svak part, føler han seg ikke så fri lengre. Han sliter med sin lojalitet til Kaptein Andersen, 1. styrmann Jeremy Cox og til 3. styrmann Dickson, (merk dere kjønnstolkning av navnet). Sympatien hans ligger egentlig hos mannskapet som ikke har det bra - men pga kommandolinjene blir han deres fiende. Å ta et rasjonelt ansvar mellom polariserte fronter, betyr gjerne en periode i ensomhet.
Det ble mytteri og havari, men før havariet ble det litt indre samling for å bekjempe en felles ytre fiende, en tyfon. Men allikevel, det var først etter havariet, når både båten og dens kommandolinjer var borte, de fikk følelsen av å være i samme båt.
Flott bok, men det grenset mot det pompøse i starten.

Dette var en bok som fanget oppmerksomheten min etter bare noen få sider. Boken handler om et skip og sjømenn fra alle verdenshjørner. Der en er ombord kun for å hevne seg på skipperen som skjøt og drepte broren hans. Det er mye slossing som ender i mytteri. Og så kommer stormen der skipperen viser hva han et god for. Denne boken fortjener så absolutt en 6'er.

Meget bra bok! Spennende. Dyp. Interessant. Bjørneboe skrev mye rart, men dette er en ener!

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Det er innvendig jeg er så annerledes møblert; det er noe med at hjernen mangler vegger, gulv og tak. Stjernene skinner tvers igjennom denne de fornuftige,ordnede og normale tankens bolig. Havet, passaten og monsunene- alt driver igjennom denne hjernen, som er min og ingen annens.

Bare meget sterke mennesker kan leve uten engstelse for å tape sin selvstendighet. Allikevel er dette forutsetningen for å elske: Ikke å ville ha makt, - ikke å ville eie noen.

For mennesket finnes det håp. Selvfølgelig bor destruksjonen i oss alle. I enhver av oss bor en morder. Men det bor også en frelser og en redningsmann i oss. I løpet av denne dødsnatten på korallrevet gikk dette opp for meg; vi er villige til å slå hverandre ihjel, men vi er også villige til å sette livet inn for hverandre.

Tror De virkelig De kan hjelpe et menneske uten å ta konsekvensene? Hjelpsomhet forplikter, styrmann. Filantropi er en kostbar fornøyelse.

Er det egentlig så meget mere forkastelig en sjelden gang imellom å fortære en misjonær, en svigermor eller sin kone, enn å utrydde hverandre systematisk ved hjelp av mitraljøser og moderne automatiske ildvåpen? Enhver fugl synger med sitt nebb.

Bøker jeg har lest gjennom nærmere 50 år som har satt sitt preg på meg og gitt meg sterke leseropplevelser. kommentarene reflekterer min subjektive opplevelse av den enkelte boka.

Favorittbøker kjøpt for 5 og 10 kroner stykket hos bruktforhandleren :)

Det trenger ikke være dyrt å være bokelsker :)

God norsk og internasjonal litteratur som handler om havet og/eller skipskultur, uansett sjanger (innen det skjønnlitterære).

Begynner med romaner jeg selv har/har lest, men kom gjerne med forslag.

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

• "Under en hårdere himmel" av Jens Bjørneboe
  • "Før hanen galer" av Jens Bjørneboe
  • "Den onde hyrde" av Jens Bjørneboe
  • "Kruttårnet - la Poudrière" av Jens Bjørneboe
  • "Stillheten - en anti-roman og absolutt aller siste protokoll" av Jens Bjørneboe
  • "Drømmen og hjulet" av Jens Bjørneboe
  • "Frihetens øyeblikk - Heiligenberg-manuskriptet" av Jens Bjørneboe