Haiene

historien om et mannskap og et forlis

Gyldendal 2010 Heftet

En sjøroman som også er en myte om vårt eget århundre. Bokas forteller er annenstyrmann Peder Jensen om bord i barken Neptun, som seiler ut fra Manila i 1899. Skildringen av den stormfulle ferden over havet med haiene i kjølvannet blir en beretning om ondskap og grusomhet og ukjente underverdener i menneskesinnet.

Nominert til Nordisk Råds litteraturpris i 1974.

Haiene, som ble Jens Bjørneboes siste litterære arbeid, er en dramatisk sjøroman og samtidig en myte om det 20. århundret. Bokens beretter er annenstyrmann Peder Jensen på barken «Neptun». Den seiler ut fra Manila 21. oktober 1899, og blir registrert som sporløst forsvunnet 21. april 1900. Skildringen av den stormfulle ferden over havet med haiene i kjølvannet, og med all den ondskap og grusomhet som virvles opp til overflaten, blir av flere regnet som en av Bjørneboes sterkeste bedrifter. Boken flommer over av politiske og kulturelle refleksjoner ? side om side med fargerike portretter av de ulike mennesketypene om bord.«? en af tidens store bøger ? Joseph Conrad blegner ved siden af dette.»Jens Kruuse, Jyllands-Posten«En fabelaktig bok er det, fabelaktig god og fabelaktig spennende.»Philip Houm, Dagbladet«Haiene er både i sin realisme og sine visjoner en stor beretters verk.»Palle Koch, InformationOm Jens Bjørneboe på wikipediaUtdypningsartikkel på Store norske leksikonForfattersider på dagbladet.no

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788205396845

EAN 9788205396845

Serie Gyldendal klassiker

Genre Klassisk litteratur

"Haiene", Jens Bjørneboe
At et mannskap i en båt er alene på havet, må vi ikke finne på å tro. I denne fortellinga representerer båten med besetning, eller befolkning, hele universet. Gresk mytologi under båten, verdens liv og strid i båten, stjernehimmelen, med sine stjernetegn speiler også det mytiske over båten. Forfatteren tar opp systemkritikk om at avstand skaper større avstand og forskjeller, ansvar gir makt, utbytting, større forskjeller og grunnlag for stridigheter. Lovene, særlig de ombord, er til for å beskytte de sterke mot de svake, sånn at svake forblir svake.
Boka og båten er full av mange nasjonaliteter og særegne personligheter. Historia er fortalt av 2. styrmann Peder Jensen, som ikke vil ha for stort ansvar, men være fri, men etter at han tok ansvar og hjalp barnet Pat, en svak part, føler han seg ikke så fri lengre. Han sliter med sin lojalitet til Kaptein Andersen, 1. styrmann Jeremy Cox og til 3. styrmann Dickson, (merk dere kjønnstolkning av navnet). Sympatien hans ligger egentlig hos mannskapet som ikke har det bra - men pga kommandolinjene blir han deres fiende. Å ta et rasjonelt ansvar mellom polariserte fronter, betyr gjerne en periode i ensomhet.
Det ble mytteri og havari, men før havariet ble det litt indre samling for å bekjempe en felles ytre fiende, en tyfon. Men allikevel, det var først etter havariet, når både båten og dens kommandolinjer var borte, de fikk følelsen av å være i samme båt.
Flott bok, men det grenset mot det pompøse i starten.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Meget bra bok! Spennende. Dyp. Interessant. Bjørneboe skrev mye rart, men dette er en ener!

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Det er innvendig jeg er så annerledes møblert; det er noe med at hjernen mangler vegger, gulv og tak. Stjernene skinner tvers igjennom denne de fornuftige,ordnede og normale tankens bolig. Havet, passaten og monsunene- alt driver igjennom denne hjernen, som er min og ingen annens.

Bare meget sterke mennesker kan leve uten engstelse for å tape sin selvstendighet. Allikevel er dette forutsetningen for å elske: Ikke å ville ha makt, - ikke å ville eie noen.

For mennesket finnes det håp. Selvfølgelig bor destruksjonen i oss alle. I enhver av oss bor en morder. Men det bor også en frelser og en redningsmann i oss. I løpet av denne dødsnatten på korallrevet gikk dette opp for meg; vi er villige til å slå hverandre ihjel, men vi er også villige til å sette livet inn for hverandre.

Tror De virkelig De kan hjelpe et menneske uten å ta konsekvensene? Hjelpsomhet forplikter, styrmann. Filantropi er en kostbar fornøyelse.

Er det egentlig så meget mere forkastelig en sjelden gang imellom å fortære en misjonær, en svigermor eller sin kone, enn å utrydde hverandre systematisk ved hjelp av mitraljøser og moderne automatiske ildvåpen? Enhver fugl synger med sitt nebb.

Bøker jeg har lest gjennom nærmere 50 år som har satt sitt preg på meg og gitt meg sterke leseropplevelser. kommentarene reflekterer min subjektive opplevelse av den enkelte boka.

Favorittbøker kjøpt for 5 og 10 kroner stykket hos bruktforhandleren :)

Det trenger ikke være dyrt å være bokelsker :)

God norsk og internasjonal litteratur som handler om havet og/eller skipskultur, uansett sjanger (innen det skjønnlitterære).

Begynner med romaner jeg selv har/har lest, men kom gjerne med forslag.

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

• "Den onde hyrde" av Jens Bjørneboe
  • "Før hanen galer" av Jens Bjørneboe