Hagen for små begynnelser

av (forfatter) og Bente Rannveig Hansen (oversetter).

Aschehoug 2019 Heftet

Hagen for små begynnelser er en hjertevarm og sjarmerende roman og vennskap og kjærlighet - og nye begynnelser.
Fargerike Lili har glimt i øyet, hendene fulle og det hender det går en kule varmt i familien. En ettermiddag krangler hun med ektemannen Dan. I neste øyeblikk ser hun ham dø i en tragisk bilulykke rett utenfor kjøkkenvinduet.
Lili legges inn på psykiatrisk avdeling.
Tre år senere har hun stablet på beina en tilværelse som barnebokillustratør, hun er mor til to små jenter og søster til skjønne, støttende Rachel. Hverdagen fungerer tilsynelatende normalt. Hvorfor kjenner hun seg da fanget i en endeløs sirkel av selvmedlidenhet og stress?
Så sender sjefen henne på et kurs i grønnsaksdyrking. Nye venner, nye opplevelser og kanskje til og med spirende kjærlighet; i hagen for små begynnelser er det noe som løsner og Lili kjenner at det kanskje finnes et nytt liv - uten Dan.
En morsom, sjarmerende og optimistisk historie om hvordan det er mulig å komme seg videre etter et grusomt tap; om hvordan jord, stiklinger og grønnsaker kan gi ny næring til et liv som tilsynelatende hadde visnet.

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788203375248

EAN 9788203375248

Omtalt sted California

Denne boka overrasket meg. Omslaget og tittelen skriker typisk dame-roman, men den var superfin, lettlest, tidvis sterk og gjennomgående morsom. Kan nesten anbefales for alle aldre. Fin bok om livets vanskeligheter og gleder fortalt på en måte som gjør at man kjenner seg igjen i mange av situasjonene. Selv om handlingen ikke er direkte nyskapende eller bretter seg utover flere steder enn California, er den absolutt ikke kjedelig.

Dette er en bok i kategorien "strandbok" i min verden. Det vil si at den er hyggelig lesing, koselig persongalleri, ikke for mange å følge med på, lett å legge fra seg, men artig å begynne å lese igjen når man tar den opp! Altså, lettlest men fint tidsfordriv! Som en som nettopp selv har fått seg hage, må jeg si at det var mange tips og triks og plukke opp her i boken, så sånn sett kan jeg si at den var lærerik også!

Denne boka likte jeg! Trist, morsom, en fin historie og en god flyt i boka. Jeg likte personene og boka var lettlest.

Overraskende morsom! Jeg er ikke så glad i jeg-bøker, men denne ble det mye humring av nettopp pga stilen. Jeg-personen snakker til leseren på en direkte måte, som om man er der, og det er bra useriøst til tider. Andre ganger trist, forfatteren er god til å få frem følelser. Som de andre skriver er den lettlest og ikke banebrytende, men godt skrevet allikevel og jeg gir den 5 for underholdningsverdien. :)

En virkelig positiv overraskelse av en bok! Forventningene var sånn midt på treet da jeg tok med meg denne helt spontant ved kassa på årets Mammutsalg. Helt sikkert en typisk halvdårlig og lettskrevet jente-historie, men grei til en billig penge. Men denne fenget skikkelig, jeg ble dratt inn i historien og hadde ikke det minste lyst til å legge fra meg boka, jeg ville vite hva som skjedde videre.
Slutten drar litt ned, men allikevel et terningkast 5.

Skjønnlitterære bøker med hage og det/de som lever i hagen som element. Bøker til å lese i skyggen under en pause i hagearbeidet, eller gi litt næring når hagen er i dvale vinterstid. Vil gjerne ha tips til flere bøker som kan passe på denne listen.

Trenger du tips til sommerlektyren? Her er noe av det vi har lest i det siste og gjerne anbefaler videre :)

Bøker lest 2018

Bøker jeg har lest i 2018.

Uthevet tekst

• "Kjærlighetens melodi" av Minnie Darke
  • "Ting å finne på når det regner" av Marissa Stapley
  • "Vintereventyret" av Sarah Morgan
  • "Å isbade blant fjellene" av Karin Härjegård
  • "Skrevet i stjernene - iblant trenger skjebnen en liten dytt i riktig retning" av Minnie Darke
  • "Ett skritt om gangen" av Katherine Center
  • "Bootcamp for ensomme hjerter" av Joanna Bolouri