Hageboka

Randesund planteskole drift 2016 Innbundet

Forlag Randesund planteskole drift

Utgivelsesår 2016

Språk Norsk

Måtte alle hagesentre bli mer som Morten Kr. Bragdøs! Det er flaut at det går som akseptabelt her i landet at det er ok å ødelegge natur (myr) for å få det fint i egen hage. Og det er i tillegg helt unødvendig for, som Morten Kr. Bragdø har vist og forsøkt i si i mange år, planter trives best og trenger bare god jord, og den ordner du selv, på stedet. Plant fornuftig og tett og du slipper å luke. Husk at løv er en resurs for hagen din. Og plant sunne vekster som trives, hagesentre bør slutte å lure folk til å kjøpe bruk- og kast-planter. Eller idiotiske produkter som ingen egentlig trenger (les bark, markduk, kunstgjødsel og plantevernmidler). Om dette er nye ideer for deg, kan nok boka være til inspirasjon. Om dette derimot er noe du allerede har fått med deg, er jeg litt mer tvilsom. Boka er trykket i et veldig stort (og noe upraktisk) format, det er masse helsides fotografier og det er valgt en stor skriftstørrelse. Når det i tillegg er kapitler om bl.a. fermentering av grønnsaker og andre matoppskrifter, så er det ikke så veldig mange rene hagetips å hente enn de allerede nevnt over. Grunntanken er jo at å være gartner egentlig er veldig lett, så lenge du bare gjør de riktige tingene. Men, ... litt mer komplisert enn hva Bragdø framstiller det som, er det jo. Jeg tror ikke en som ikke kan noe, vil lære nok utfra denne boka. Hadde da bare alt som stod vært riktig, kunne man jo da sagt at denne boka bare var ment som en fantastisk kick-startbok. Men, her er dessverre også ting å sette fingeren på. Det mest graverende, er at i Bragdøs redegjørelse av hva en «flink» plante er, så er ikke det at planten holder seg innenfor hagegjerdet tatt med i beregningen. Her anbefales bl.a. å plante gravmyrt, en svært problematisk vekst som gjerne ser sitt snitt å vandre inn i skogen og fortrenge blåveisen om du gir den sjansen. Norge er et langstrakt land og alle som bor noe lenger nord enn det milde Sørlandet, vil også oppleve flere av de anbefalte sortene som det herlige epletreet «Filippa» som mindre flinke. Det gjøres et poeng at herdighetssoner bevisst er utelatt fra sortslista, men det vil faktisk jeg hevde er å lure folk. Og livet i jorda med mykorrhiza og plantefysiologi er spennende og fascinerende saker, hovedprinsippene som forklares er ikke direkte feil, men vil du lære mer om dette, bør du nok heller lese noe som er skrevet av en som har det som fagområde og er litt mer bevandret i kildekritikk (sjekk f.eks. ut Merlin Sheldrake’s «Entangled life»). Oppsummert; hage-Norge trenger Morten Bragdø, men denne boka bør revideres kraftig før den evt. trykkes opp på ny.

Fantastisk, nydelig bok. Masse ny og litt annen kunnskap for meg. Flotte bilder, enkel tekst. Innhold jeg kan bruke i praksis.