Håp ved demens og Alzheimers sykdom

hva alle bør vite

Lille måne 2018 Innbundet

Hva kan du gjøre for å beskytte deg mot demens?

Forekomsten av demens og Alzheimers sykdom øker dramatisk, og stadig flere yngre rammes. Hva er det som skjer? Hva kan vi gjøre?

Skal vi bare vente på nye og (kjempedyre) medisiner? Biolog og redaktør i Helsemagasinet, Iver Mysterud mener det er håp og leverer en særdeles viktig bok for pårørende, pasienter og helsepersonell.

Folk flest hører sjelden om de virkelige gjennombruddene i forståelsen av Alzheimers sykdom. De store gjennombruddene handler nemlig ikke om medikamenter, men om faktorer i miljøet, livsstilen og kostholdet som er årsaker til eller bidrar til sykdomsutvikling. Mange av disse er det mulig - og ofte enkelt - å gjøre noe med, og det er disse som er viet plass i Mysterud sin bok.

I denne boken får du viktig innsikt om både årsaker til og hensiktsmessige tiltak mot kognitiv svekkelse og Alzheimers sykdom.

Flere omtaler 'demens' som en type-3 diabetes. For stadig mer data viser: høyt blodsukker og insulinresistens øker risikoen for demens og alzheimer.

Folk med Alzheimers sykdom bør snarest redusere inntaket av sukker og stivelse radikalt. Samtidig bør man spise mer av godt fett, fordi dette gir næring til hjernecellene. Fysisk bruk av kroppen er spesielt viktig ved denne sykdommen.

God og nok søvn vektlegges av en rekke fagfolk, og variert og stimulerende bruk av hjernen er et sentralt tiltak. Alt i alt handler demens om faktorer som det er mulig å ta tak i dersom man ønsker å gjenvinne kognitiv helse eller forebygge å bli syk.

Derfor er det håp - og tid for handling!
Dette er en praktisk bok for deg som vil vite mer om denne sykdommen, hjelpe pårørende og beskytte deg selv.

Iver Mysterud er dr.philos. i biologi, og har skrevet en rekke bøker. Han er fagredaktør i Helsemagasinet Vitenskap & fornuft.

Forlag Lille måne

Utgivelsesår 2018

En viktig bok for de som har demens eller alzheimers i familien, vet om noen som lider under det eller som rett og slett ønsker å forebygge en selv. Denne tar for seg alle mulige sider av forebygging og behandling som ofte er mer effektive enn piller fra legemiddelindustrien.
Mysterud tar for seg enkle tiltak man selv kan foreta for å forebygge alzheimers, og til og med kunne reversere det hvis man ikke har kommet altfor langt i sykdomsforløpet. Mysterud er også ærlig på de områdene der det enda trengs mer forskning og tydelig på det som virkelig hjelper som å kutte ut all sukker, og legge om til en lchf livstil der hjernen bruker ketoner som energisubstrat fremfor glukose. Dette er med på å bedre pasientenes kognitive funksjon. Mysterud påpeker også at faste er et godt redskap ved alzheimers. Andre ting han fremhever er kokosolje og MCT olje, og passe på at man får nok næringstoffer gjennom maten og eventuelt kosttilskudd. Dette er bare noen av få tiltak. Mysterud påpeker også at det finnes mange forskjellige årsaker til alzheimers, og dermed er det vanskelig å lage en enkelt medisin som skal fikse hele sykdommen. Alt i alt en givende og innholdsrik bok som alle bør ha stående i bokhyllen sin.

• "Ut og stjæle hester - roman" av Per Petterson