Håndtering av udøde

av (forfatter) og Henning J. Gundersen (oversetter).

Damm 2007 Heftet

Hundrevis av døde våkner til live igjen på samtlige av Stockholms likhus. Felles for dem alle er at de vil komme hjem. En eldre mann blir observert naken utenfor et eldresenter. Han reagerer ikke på tiltale. En eldre dame får besøk av sin søster som hun har bodd med de siste fem årene. Søsteren døde for to uker siden. Politiet mottar flere rapporter om gamle mennesker som virrer rundt i gatene. Romanen beskriver et moderne samfunn som er dårlig rustet til å takle den umulige situasjonen som oppstår når døde mennesker våkner.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788204137258

EAN 9788204137258

Genre Grøssere

Omtalt sted Stockholm

Noe merkelig foregår i Stockholm. Været er ubehagelig varmt og ting føles bare ikke normalt. Så skjer noe så sprøtt og så usannsynlig som at de døde våkner, gjenoppstår. Ikke som de klassiske zombiene vi kjenner til, men som forvirrede, skrøpelige sjeler som lengter hjem.

Vi følger et knippe mennesker som blir berørte av denne utrolige hendelsen. De har til felles at de alle har mistet noen, og må ta stilling til at personen de elsket er kommet tilbake. Konen, sønnen, bestefaren, barnebarnet – de fysisk til stede, men likevel ikke der, sammen med dem. Hvordan skal de takle dette? Og ikke minst, hvordan skal samfunnet takle dette? Leger og eksperter prøver å finne en forklaring på hvorfor dette har skjedd og på hvordan man skal håndtere de udøde, uten at de får det til. «Løsningen» blir å opprette et midlertidig boligkompleks som mest av alt minner om en konsentrasjonsleir.

Til tider er handlingen så skummel og ekkel at jeg måtte lukke boken. Det er grøssende og underfundig, det er originalt og smart. Lindqvist skriver om dette så realistisk og naturlig som om det skulle vært sant.

Jeg likte Vennligheten godt, men dette var en helt annen sjanger. Hadde det ikke vært for at jeg så klipp fra filmen som er ute nå, på kino, ville jeg ikke sett for meg scenarioet som utspiller seg her. Ønsket å plukke opp bakenforliggende refleksjoner, men jeg strakk ikke til.

Hun forsto seg ikke på folk som hadde [vannglasset med gebisset] stående på nattbordet som en glisende påminnelse om kroppens forfall. Briller var en annen sak. Det lå jo en trygghet i å kunne se klart hvis noe skulle skje, men tennene? Som om man plutselig skulle få behov for å tygge på noe.

"Jo da. Men jeg tenker at man i løpet av et langt liv samler opp tanker, erfaringer, kjærlighet, og når man blir åtti år og fortsatt er like klar i hodet, så begynner kroppen å skrante. Inni er dette mennesket fortsatt den samme personen, like vital og observant, men kroppen brytes langsomt ned. Og helt inn i det siste sitter personen inni kroppen sin og roper: Nei, nei, nei ... Og så er man borte."

Noen av bøkene jeg leste i 2009

Bøker jeg leste i 2013.

Bøker jeg har lyst til å lese!

• "La de gamle drømmene dø" av John Ajvide Lindqvist
  • "Papirvegger - ti fortellinger" av John Ajvide Lindqvist