Gyldendals påskekrim 2020

av (forfatter), Gunnar Staalesen (forfatter), Kristina Ohlsson (forfatter), Håkan Nesser (forfatter), Jan Mehlum (forfatter), Johan Theorin (forfatter), Kari Bolstad (oversetter), Inge Ulrik Gundersen (oversetter), Elisabeth Bjørnson (oversetter), Elisabeth Bjørnson (oversetter) og Jørn Roeim (oversetter).

Gyldendal 2020 Heftet

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788205538627

EAN 9788205538627

Genre Krim

Denne samlingen inneholder krimnoveller av noen av Nordens beste og mest populære krimforfattere: Camilla Läckberg, Gunnar Staalesen, Johan Theorin, Jan Mehlum, Håkan Nesser og Kristina Ohlsson.
Påskekrim er et særnorsk fenomen, og hvorfor det ble slik kan du finne ut ved å lese Gunnar Staalesens artikkel i dette heftet. I tillegg inneholder det også sju krimnoveller fra noen av Nordens beste forfattere, samt en krimquiz og en presentasjon av de nye svenske krimdronningene Sina Jackson, Emilie Schepp, Camilla Lackberg, Camilla Grebe og Christina Ohlson.
Av novellene var det noen som var bra, og noen som ikke var fullt så gode. De som utmerket seg for meg var Kristina Ohlson, Johan Theorin og Gunnar Staalesens. I flere av novellene treffer vi igjen noen av hovedpersonene som vi kjenner fra enkelte av bøkene til forfatterne.
Det som kjennetegner noveller, også disse, er at de ofte foregår over et kort tidsrom, har et lite persongalleri, og avsluttes med en uventet twist.
Noveller er absolutt noe jeg anbefaler å lese mer av, f.eks. når en har litt lite tid, eller ønsker å se nye sider av forfattere man kjenner fra før. Det kan også være fint å dele en historie med resten av familien når man er samlet.
Jeg anbefaler denne samlingen videre, men for meg var den likevel litt nedtur, fordi jeg hadde lest tre av novellene andre steder før.
Terningkast 4

• "Julekrim 2021 - 10 krimnoveller" av Silje O. Ulstein