Gutten i kofferten

av (forfatter), Agnete Friis (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Gyldendal 2010 Innbundet

Nina Borg finner en liten gutt i en koffert i en oppbevaringsboks i København. Hun bestemmer seg for å finne ut hvem han er og hvor han kommer fra. Dette er den første boka om den danske sykepleieren Nina Borg.

Den første boken i en krimserie om Røde Kors-sykepleier Nina Borg. En liten gutt blir funnet i en oppbevaringsboks på Hovedbanegården i København. Hvorfor?

I kofferten lå det en gutt. En naken, lyshåret gutt; liten og spinkel, neppe mer enn tre år gammel. Han lå med knærne helt opp til brystet, brettet sammen som en skjorte, ellers ville han ikke fått plass. Øynene hans var lukket, og huden lyste hvit. Sjokket fikk Røde Kors-sykepleier Nina Borg til å ramle bakover. Det var først da hun så at leppene hans skilte seg litt, at det gikk opp for henne at han var levende. Nina Borg arbeider med flyktninger i Danmark, både over og under jorden, og hun er vant til nødssituasjoner. Hun lever en stor del av livet i en verden som andre sjelden ser, en verden fylt av utpresning, menneskehandel, mishandling og unødvendig død, en verden der barn forsvinner hver eneste dag uten at noen stiller spørsmål. Men Nina er ikke flink til å lukke øynene. Da hun finner den lille gutten i en koffert i en oppbevaringsboks på Hovedbanegården i København, forsøker hun å finne ut hvem han er, og hvor han kommer fra. Hun har bestemt seg for at dette barnet ikke skal få lov til bare å forsvinne. Det viser seg å være en livsfarlig beslutning.Lene Kaaberbøl og Agnete Friis er et nytt par i dansk kriminallitteratur. Lene Kaaberbøl har skrevet fantasy for barn og har solgt nesten to millioner bøker i mer enn 30 land. Agnete Friis er forfatter og journalist og har også skrevet bøker for barn og ungdom. Gutten i kofferten er kåret til beste danske kriminalroman 2008.

ISBN13 9788205392823

EAN 9788205392823

Serie Nina Borg (1)

Genre Krim

Omtalt sted Danmark

En veldig god krimbok. Den fortelles fra ulike perpektiver - heltinnen, forbryteren, offeret og bestilleren. Det gjøres på en flott måte, som gjør at man føler man kjenner personene og deres motiver for sine handlinger. Historien som fortelles er rystende, rå, men realistisk. Heltinnen Nina Borg bryter det "vanlige" familiemønsteret, og er den som av og til får pustebesvær av forhold, familie og forpliktelser - og bare stikker av når det blir mye. Igjen sitter mann og barn. Det er en fortelling i fortellingen som også fascinerer, og noe som bør kunne utdypes og diktes videre om i oppfølgere.

Absolutt en av de bedre krimbøker jeg har lest de siste årene.

Bra bok om et aktuelt tema. Jeg trengte litt tid på å komme inn i historien men den ble engasjerende etter hvert. En god leseopplevelse.

Engasjerende og god krimbok.

Grei krim. Boka åpner med (litt for) mange scener som tilsynelatende ikke har noe med hverandre å gjøre. Utover i boka knyttes det nokså omfattende persongalleriet sammen, og leseren aner etter hvert en helehet og sammenheng.
Spenningsnivået er upåklagelig og benevnelsen "page turner" kan passe godt. De ondes superevner og offerenes ubehjelpelighet blir for meg litt irriterende, eller kanskje jeg skal si; ikke helt troverdig, og synes boka taper litt på dette. Avslutningen går fra høy fart til stillstand på litt for kort tid, omtrent slik som "Kadaverdoktoren".
Og når det hele er over, hva skjedde med....?

Nina Borg hjelper mennesker som kommer ulovlig til Danmark. Gir henne endel trøbbel, også for familien.

Du føler deg visst forferdelig forfulgt, hva? sa hun. Stakkars lille Sigita som har hatt det så tøft. Men har du noensinne tenkt på hvordan moren din hadde det da du bare stakk av? Uten å si noe, uten å legge igjen så mye som en lapp? Hun mistet en datter. Har du noen gang tenkt på det?

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2010

• "Nattergalens død - en Nina Borg-roman" av Lene Kaaberbøl