Gutten i graven ved siden av

av (forfatter) og Kjersti Scheen (oversetter).

Pax 2003 Heftet

Bibliotekaren Desirée møter bonden Benny, og rammes av brått og uventet begjær. Melkebonden Benny (36) bor på bygda, men steller sin mors grav i småbyen, den er "graven ved siden av", dvs. ved siden av graven til Desirées avdøde mann. Desirée er en blek og tander kvinne, en 34-årig enke og en flink og intellektuell bibliotekar som kan sin Lacan. De to gir seg hen til lidenskapen, men er det kjærlighet? De har problemer med den andres smak, forskjellige erfaringer, og fullstendig motsatte interesser. Og like barn leker jo best. Eller?

Forlag Pax

Utgivelsesår 2003

Omtalt sted Sverige

Bibliotekaren Desirée er 35 og enke uten barn.
Benny er bonde og singel.
De møtes på kirkegården der hun sitter ved mannens nøkterne grav og han steller det glorete gravstedet til foreldrene.
De misliker hverandre helt til de hører og ser noe som får dem til å smile. Det smeller så og si, og et snodig forhold utvikler seg.
Et komisk hverdagsdrama om møtet mellom fotball, "Politiskolen", elgkjøttkaker, fransk filosofi, opera og vegetarmat.

Bibliotekaren Disireé møter mjølkebonden Benny, og dei vert på uforklarleg vis forelska. Dette er ei tragikomisk bok. Den får deg både til å le og til å gremme deg, anten du føler deg som Disireé, som Benny, eller ein eller annan mellomting.

Jeg kunne ha snellet den inn forsiktig, brukt håven, sløyet og benet den ut nøye, og nytt den - men den slet seg, den jævla kjærligheten

Den høsten leste jeg selvbiografier og fantasyserier, i beste fall fungerte det som dop - som å stige inn i andre verdener. Og når de plutselig tok slutt, lå jeg matt og skjelvende i sofahjørnet, som skylt opp på en strand ved havet etter skipbrudd.

Gode løpesko og pålitelig kompass hva hjelper det om jeg ikke vet hva som er opp og ned på kartet?

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Må innrømme at jeg har en forkjærlighet for svenske forfattere, og her er en del utgivelser som jeg ønsker at flere kommer til å lese. Kanskje ingen litterære klassikere, men mye her som er bra! (Bøkene er ikke rangert, bare tilfeldig lagt inn.)

Bokhandlerne flommer over av feelgoodbøker. Denne lista inneholder stort sett feelgoodbøker fra før begrepet eksisterte, og bøker som kanskje holder et annet litterært nivå.

• "Røverbruden" av Margaret Atwood
  • "Vargskinnet - Guds barmhjertighet" av Kerstin Ekman