Gutten fra skogen

av (forfatter) og Line Gustad Fitzgerald (oversetter).

Cappelen Damm 2021 Innbundet

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788202702731

EAN 9788202702731

Serie Wilde (1)

Genre Psykologiske thrillere

BOKOMTALE: Gutten fra skogen av Harlan Coben. Leseeksemplar fra Cappelen Damm

Nå har det kommet en ny bok fra Harlan Coben - en av mine yndlingsforfattere. Naomi, som blir mobbet på skolen, blir borte. Det er kun en klassekamerat, Matthew som tar situasjonen alvorlig. Matthew ber hans kjente advokatbestemor om hjelp. Da enda en klassekamerat forsvinner, får saken mer prioritet.

Denne gang klarer ikke forfatteren og holde konsentrasjonen min på topp gjennom hele boka, og jeg synes ikke at det er hans beste bok. Det er likevel absolutt en god historie, og jeg anbefaler gjerne boka videre.

Les hele omtalen her

Tidligere i år snakket Harlan Coben med Asbjørn Slettemark digitalt i Krimfestivalen, og røpet at en oppfølger til Gutten fra skogen kommer.

Om det blir bare en oppfølger eller en serie, er jeg usikker på. Selv foretrekker jeg de enkelstående bøkene til Coben. Leste noen bøker fra serien om sportsagenten Myron Bolitar, men fant ut at det ikke var noe for meg. Men det gjør ikke meg om det kommer flere bøker om Wilde, for liker ham bedre enn Myron Bolitar.

Mystisk og ukjent bakgrunn
Grunnen er nok at Wilde er en annerledes hovedkarakter enn man er vant til å lese om. Wilde vet nemlig ikke hvem han selv er en gang. Grunnen er at han levde lenge i skogen og overlevde med ting han fant, måtte klare seg selv i en lang periode. Hvordan han havnet der, vet han ikke. Men han blir kjent med en som heter David som bor i et hus ved skogområdet. Han er yngstemann i en velstående familie, og moren hans Hester Crimstein er en meg profilert advokat som ofte er på Tv. En dag blir vennskapet til David og gutten fra skogen avslørt, og gutten fra skogen får hjelp. Han trenger ikke å leve alene i skolen lenger. I voksen alder bor han i en husvogn i et skogholt han kaller kapselen. Han unngår de fleste for han vet at andre finner på historier om ham. Men han bidrar til det han kan. Han har bare tilknytningsvansker og vender ofte tilbake til skogen når han har vært for lenge borte. Hans gode venn David døde i en bilulykke, men Wilde er nå gudfaren til Matthew, Davids sønn og han har fremdeles god kontakt med Matthew, hans mor og Hester.

Matthew oppsøker hans bestemor Hester, noe som er sjeldent og Hester Crimstein skjønner noe er i gjære. Han forteller om en jente på skolen som har blitt kraftig mobbet hver dag, og er nå forsvunnet. Han lurer på om hun kan hjelpe. Hester skjønner at Matthew ikke forteller alt, og derfor kontakter hun Wilde ... Har jenta forsvunnet med makt eller av fri vilje?

Mange viktige temaer i en bok
Interessant thriller om en persons ukjente bakgrunn. Kommer Wilde noen gang til å oppsøke sin egen fortid, og kommer han alltid til å bli en outsider? Det er også spennende at Coben tar opp om mobbing, hvor skadelig det kan være, og noe som er aktuelt. Mobbing skjer jo overalt. Jeg likte også å lese om de fleste relasjoner, men mest om Wilde som er mystisk og selv om han overlevde en utfordrende tid, har han blitt en alright fyr som liker å hjelpe andre. Han er også flink til å lese mennesker. Så leser mer enn gjerne videre om ham for har sansen for antihelter, underdogs eller hva man skal kalle det.

Til tross for noen åpenbare vendinger her og der, noe som ofte skjer i thrillere, var det mye underholdning og en del action. Er også svak for thrillere med mange hemmeligheter, som det var en del av i Gutten fra skogen. Ikke Cobens beste bok, men han har meg fremdeles på kroken.

The Woods og Hold Tight er fremdeles hans beste bøker, i følge meg ...

Fra min blogg: I Bokhylla

Ingen vet eksakt hvor gammel Wilde var da han ble funnet. Antagelig mellom seks og åtte år. Fram til da hadde han levd alene i skogen. Han hadde ingen minner om tiden før. Wilde viser seg å være et geni i alt han gjør. Som voksen lever han for seg selv; han er et utskudd uansett hvilke kunnskaper han sitter inne med.

Den kjente forsvarsadvokaten, Hester Crimstein, kjenner Wilde, og det er han hun søker da en jente fra barnebarnets klasse forsvinner. Naomi er også et utskudd, og det perfekte mobbeoffer. Da hun forsvinner, er det ingen som tar det alvorlig, selv ikke faren hennes. Wilde kan ikke unngå å bli berørt, og han må inn på territorier han vanligvis unngår for å finne henne før det er for sent.

Dramatisk thriller med godt driv. Synes ikke at den når helt opp. Litt overdrevne dialoger, og lettvint slutt.

• "Fritt fall" av Linwood Barclay
  • "Begravet" av Sharon Bolton