Guruen i guavalunden

av (forfatter) og Bjørn Alex Herrman (oversetter).

J.M. Stenersens forlag 1998 Innbundet

Hovedpersonen er Sampath Chawla, en ung mann født inn i en noe uvanlig familie. Faren har gitt opp alt håp for ham; Sampath er doven og klarer ikke en gang å holde på en underordnet og unnselig jobb på postkontoret. Men en dag skjer det noe. Sampath klatrer opp og bosetter seg i et guavatre. Tiden på postkontoret har blitt brukt til å smuglese posten til byens innbyggere, og all denne kunnskapen gjør at han får ry som allvitende guru. Folk kommer strømmende for å få råd, og faren ser sitt snitt til å tjene penger på sønnens galskap.

Forlag J.M. Stenersens forlag

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788272012303

EAN 9788272012303

Genre Magisk-realistisk litteratur

Omtalt sted India

• "Et lystspill" av Eduardo Mendoza
  • "Livet er et karavanserai, har to dører, gjennom en kom jeg inn, av den andre gikk jeg ut" av Emine Sevgi Özdamar
  • "Historien om Mayta" av Mario Vargas Llosa
  • "Mary Swann" av Carol Shields