Gunnar "Kjakan" Sønsteby

om samhold og innsatsvilje

Pantagruel 2008 Innbundet

Boken er basert på samtaler mellom forfatteren og Gunnar Sønsteby, Norges mest kjent motstandsmann og nasjonalhelt. Han forteller bl.a. om hvilke verdier og erfaringer fra krigsårene neste generasjon bør ta med seg videre, og om hvordan noen få besluttsomme nordmenn kunne forandre historien.

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2008

Omtalt person Gunnar Sønsteby

Å bli kjent med denne krigshelten gjennom disse intervjuene, var en opplevelse som jeg unner alle andre.

Nok eit år der pengane har gått til bøker eg eigentleg ikkje har plass til.

Leste og uleste bøker i bokhylla

• "Dette visste vi ikke noe om! - tyskerne og jødeforfølgelsene 1933-1945" av Peter Longerich
  • "Hva har du med Hitler å gjøre, pappa?" av Ketil Kern
  • "Max Manus - film og virkelighet" av Thomas Nordseth-Tiller
  • "Motstand, fangenskap og frihet - endringer 1940-45" av Kristian Ottosen
  • "Bak rapportene - ny rapport fra "Nr. 24" i Kompani Linge" av Gunnar Sønsteby
  • "Hitlerboken - det hemmelige dossier, utarbeidet for Josef Vissarionovitsj Stalin" av Henrik Eberle
  • "Ingen nåde - historien om nordmenn i japansk fangenskap" av Kristian Ottosen
  • "Dødsspillet - en biografi om motstandsmannen Gregers Gram" av Bernt Rougthvedt
  • "Gunnar Sønsteby - 24 kapitler i Kjakans liv" av Arnfinn Moland
  • "Bak lås og slå - historien om norske kvinner og menn i Hitlers fengsler og tukthus" av Kristian Ottosen
  • "Tungtvannssabotøren - Joachim H. Rønneberg" av Gunnar Myklebust
  • "Miraklet ved Litza - Hitlers første nederlag på Østfronten" av Alf R. Jacobsen