Gunhild fra Vakkerøya

Oktober 2008 Innbundet

Like etter krigen blir det født ei mulattjente på Vakkerøya utenfor Trøndelagskysten. Moren bryr seg ikke om datteren, så Gunnhild vokser opp hos mormor og grandonkelen Konrad som også blir hennes nærmeste venn. Hun er annerledes enn alle andre og har spørsmål det er vanskelig å finne svar på. Jakten på svar skal etter hvert føre henne lang bort fra lokalsamfunnet på øya. Dette er historien om et lite øysamfunn og menneskene der, om etterkrigstidens utkant-Norge, om å høre til og å lengte vekk.

Ikke så lenge etter krigen blir det født ei jente på den vesle Vakkerøya. En slik unge har ingen på stedet sett før, og alle undrer seg. Det gjør også jenta sjøl, Gunhild, når hun vokser til og skjønner at hun er annerledes enn alle andre. Hun tumler med spørsmål det er vanskelig å finne svar på. Jakten på svar skal etter hvert føre henne lang bort fra Vakkerøya. Men det er ikke bare Gunhild sjøl som har ønsker og drømmer om hva slags framtid et slikt usedvanlig barn bør få. Dette er historien om et lite øysamfunn og menneskene der, om å høre til og å lengte vekk. I sentrum står Gunhild og Konrad, en eldre slektning med store planer og håp for øyas utvikling. Rundt de to finner vi mormora og mannen hennes, hvalfangeren Samuel, Skjoldvor på sentralen og Martin med traktoren. Og ikke minst fjordingen Franken, hunden Cæsar, utspekulerte sauer og grådige kopplam. Skildringen av forholdet mellom Gunhild og Konrad gjør også denne boka til en vakker kjærlighetshistorie.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2008