Gummi-Tarzan

av (forfatter) og Terje Strømdahl (oppleser).

Ariel lydbokforl. 1990 Kassett

Ivan Olsen kalles Gummi-Tarzan. Han er ikke særlig stor, pen eller sterk. Derfor får han juling av de andre hver dag. Noen ganger får han buksevann også. Men så møter han en ordentlig heks.

Forlag Ariel lydbokforl.

Utgivelsesår 1990

Format Kassett

Serie Ariel's lydbøker

Genre Humor

Det er ikke bare bare å være Ivan Olsen. Han er liten og tynn og får stadig buksevann av de store guttene. Faren er en gjøk som vil at sønnen skal bli like sterk og tøff som selveste Tarzan. En vakker dag treffer han ei heks. Hun kommer med et besnærende tilbud, og for en dag endres livet til Ivan Olsen fullstendig.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Jeg leste utrolig mye da jeg var yngre. Jeg leser fortsatt bøker som kanskje vil bli kategorisert som ungdomsbøker. Det finnes så himla mye fint. Det er også fint for voksne å lese ungdomsbøker tror jeg, så, ta en kikk.

Bøker som har gitt meg uforutsigbare, høylydte latterutbrudd, enten humoren var intendert eller ikke. Tegneserier er ikke med her, for de ler jeg så ofte av. Med ett unntak: Jan Stenmark, fordi han er så utypisk. Ellers er det stort sett skjønnlitteratur, med et par unntak: Kon-Tiki (Heyerdahl viser seg å være veldig vittig, spesielt når han underdriver), og Knakk (hva er det for slags sjanger egentlig?). OBS: Tilfeldig rekkefølge. Knakk er nok aller morsomst.

Utvalget i denne listen er helt og holdent subjektivt. Jeg leste sikkert også andre ting, men det er disse bøkene jeg husker klarest og som gir meg nostalgiske minner.

Jeg har ofte tenkt over at hvilke bøker som gjør mest inntrykk i barndommen egentlig er ganske tilfeldig på det viset at det ofte kom an på hva som var tilgjengelig. Tenker også at det ikke bare er selve historien som gjør at man husker en bok, men også hvordan man opplevde å lese den, f.eks. når noe ble veldig spennende eller morsomt. Kort sagt hvem man var da man leste den for første gang.

Dyrene synes det var urettferdig at jeg bare lagde fugl og fjær-liste. Så, dette er bøker jeg har lest, eller skal lese, som har dyr eller pels i tittelen. Eller på coveret.

• "Otto er et neshorn" av Ole Lund Kirkegaard
  • "Den vesle vampyren" av Angela Sommer-Bodenburg
  • "Hemmelig dagbok for Adrian Mole 13 3/4 år" av Sue Townsend
  • "Snekker Andersen og julenissen" av Alf Prøysen
  • "Geitekillingen som kunne telle til ti" av Alf Prøysen
  • "Ruffen - sjøormen som ikke kunne svømme" av Tor Åge Bringsværd
  • "Så rart - samlede barnevers fra Så rart, Lille Persille, Den sommeren" av Inger Hagerup
  • "Barna fra Bråkmakergata" av Astrid Lindgren
  • "Til huttetuenes land" av Maurice Sendak