Gullivers reise til hestenes land (Gullivers reiser)

(Fabritius litteraturutvalg)

av (forfatter), Gløer Gløersen (oversetter), Hans Gerhard Sørensen (illustratør) og Gløer Gløersen (forord).

Fabritius & Sønners Forlag 1969 Innbundet

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Forlag Fabritius & Sønners Forlag

Utgivelsesår 1969

Språk Norsk

Besk, men også vittig beskrivelse av et land der hestene er de forstandige herskerne, mens en menneskeart, yahooene, er deres ufyselige og nokså unyttige underlegne. Men som i andre reisebeskrivelser blir Gulliver vel så klok på sitt eget land med sine dårlige sider, som korrupte politikere, kranglevorne advokater og inkompetente leger. Sant å si virker Hestenes land litt kjedelig med sin utopiske prektighet. Det er riktignok full likestilling mellom hingster og hopper, men ellers er det klar lagdeling mellom noen hester som er født som herrer, andre som tjenere.

Under oppholdet forvandles Gulliver selv til en underdanig tjener, som har store problemer med å assimilisere seg når han er vel hjemme i England.

Min utgave fra 1969 skal være den første på norsk og har fine illustrasjoner i tresnitt av Hans Gerhard Sørensen. Gyldendal ga ut en ny oversettelse av Carl Fredrik Engelstad allerede fire år etter med tittelen «En reise til houyhnhnm'ene» i Gullivers reiser.

Evnen til å tale var gitt oss for at vi skulle lære å forstå hverandre og for at vi skulle få rede på de faktiske forhold. Hvis en eller annen sa det som ikke var sant, da var det jo fåfengt å tale, for slik tale gir ingen veiledning, men fører oss inn i noe som er verre enn uvitenhet.

Jeg hadde stor vanskelighet med å få min herre til å forstå betydningen av ordet mening og hvordan en ting kunne bestrides. Meningsforskjell, strid, disputt og påståelighet i gale eller tvilsomme forslag, er ukjente onder blant Houyhnhnmene.