Gullfisken

av (forfatter) og Ragnar Hovland (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2008 Heftet

Den marokkanske jenta Laila blir kidnappa som lite barn og selt som ein gjenstand. Den første eigaren er krevjande, men gjev Laila solid ballast av gode lese-, skrive- og reknekunnskapar. Då ho døyr, startar eit omskifteleg liv som endar i ei lang og bitter erfaringsreise i Europa og USA. Laila knyter ikkje varige band til folk og stader, ho er på reise. Etter kvart skjønar ho at ho må finne tilbake til sin tapte barndoms landsby, for å starte på nytt frå den gata ho ein gong vart fanga. Då kan kjærleikens tid begynne.

Ei seks år gammal marokkansk jente blir kidnappa heimenfrå og selt som tenestejente. Den første eigaren er krevjande, men godhjarta. Ho gir jenta namnet Laila, og lærer henne å lese, skrive og rekne. Då eigaren døyr, blir Laila pressa frå fleire hald og må sjølv kjempe seg til mat og husly. I det omskiftelege livet sitt samlar Laila seg mange bitre erfaringar. Laila knyter ikkje varige band til folk og stader, ho er i drift. For å finne feste i eige liv, søkjer ho etter kvart tilbake til sin tapte barndoms landsby, til den gata der ho ein gong vart fanga. Jean-Marie Gustave LeClézio ble tildelt Nobelprisen i litteratur i 2008. Boka er oversatt til norsk av Ragnar Hovland.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788241905759

EAN 9788241905759

Omtalt sted USA Marokko Europa

Laila er ei jente fra Marokko som ble kidnappet da hun var seks-syv år. Den gamle damen Lalla Asma kjøpte henne, og Laila kan ikke lenger huske hvor hun kommer fra. Selv om det forventes at Laila skal tjenestegjøre hos Lalla, behandler Lalla henne kjærlig. Hun lærer også Laila å lese, skrive og regne, slik at hun sal klare seg godt i livet.

Men så dør Lalla, og Laila er livredd sønnen Abel, som en gang prøvde å voldta henne. Hun flykter og dette blir starten på en rotløs tilværelse som handler om liv og død. Uansett hvor hun kommer, er det de som vil hjelpe henne, men også de som vil utnytte henne. Stadig flykter hun videre, og hun havner til slutt i USA.

Alle opplevelsene under reisene setter sitt preg på Laila og farger hennes personlighet. Men uansett hvor hun kommer, finner hun ingen ro. Ikke før hun kommer tilbake til den landsbyen der hun ble røvet for mange år siden ...

Boka er meget godt skrevet og jeg vil spesielt fremheve den nydelige oversettelsen til nynorsk, som er gjort av Ragnar Hovland.

Som 6-åring blir Laila kidnappet og solgt. Hun har det godt hos sin frue Lalla Asma, men da hun dør, blir det starten på en lang reise for unge Laila. Hun skjønner fort at hun ikke kan stole på noen, men hvor skal hun reise for å finne sitt egentlige jeg?

Kvinnene tar alltid parti for mennene sine, sjølv når dei tar feil, sjølv når mennene svik dei.

Tagadirt var stolt av det, fordi det var son hennar, Issa, som hadde bygd det, heilt åleine, ved å hente byggesteinane ein etter ein.

Om natta blei alt annleis. Eg blei ein kakerlakk.

Bøker jeg har satt stor pris på av ulike grunner: ble sugd inn i historier, drømte meg bort, reiste langt, kjente verden på kroppen, ble opplyst, gråt, lo, ble skremt, ble rørt, ble et litt bedre menneske og angrer ikke på en eneste side.

Liker å lage lister og spesielt fra A til Å. Noen bokstaver er enkle å velge, andre så alt for mange gode alternativer, men ingen forfattere fikk være med to ganger. Ser jeg mangler noen bokstaver på slutten (Øya kommer ikke med av den grunn), men det betyr bare at jeg har noe å jobbe med...

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

Hver forsommer drar jeg med ei god venninne til et solvarmt sted og med bøker i kofferten. Vi tilbringer stort sett dagene med lange, formålsløse vandringer og strandliv med bok og parasoll. Her er bøkene vi leste på stranda i Alanya de to siste mai-ukene i år.

For de som ønsker å lese nynorsk

Fra 2004. For årene tidligere se del 1.

• "Rapport om Adam" av Jean Marie Gustave Le Clézio
  • "Stemmene fra Marrakech - opptegnelser efter en reise" av Elias Canetti