Guinness world records 2016

av (redaktør) og Tore Sand (oversetter).

Schibsted 2015 Innbundet

I årets spektakulære bok finner du en hel drøss sprø, morsomme og imponerende verdensrekorder - flere av dem satt i Norge!

En av rekordene mange nordmenn vil huske fra det siste året er Martin Ødegaard som ble den yngste spilleren noensinne som har spilt kvalifiseringskamp til fotball-EM. Han var bare 15 år og 300 dager gammel da han han fikk prøve seg i kampen mellom Norge og Bulgaria på Ullevål stadion 13. oktober 2014.

Verdens største fyrverkeri gikk heller ikke upåaktet hen. Rekorden ble satt i Søgne i november med 540 382 elementer antent i løpet av en og en halv time, og kvalifiserte med det for en gjev plass i årets utgave av Guinness World Records.

Ellers gjør Norge seg bemerket med en ostehøvel på hele 7,79 meter. Det enorme kjøkkenredskapet ble avduket på Kvitfjell alpinsenter i mars, 100 år etter at Thor Bjørklund fikk patent på oppfinnelsen. Visste du forresten at Norge ligger helt på verdenstoppen i brutto nasjonalprodukt pr. innbygger, at skiflygingsbakken i Vikersund med sine 225 meter er verdens høyeste, og at en nordmann satte ny rekord ved å pakke en sjokolade ut av gullpapiret og spise den på utrolige 8,04 sekunder - kun ved hjelp av munnen?

Dette og mye, mye mer kan du lese om Guinness World Records 2016!

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2015

• "Møte med J.K. Rowling" av Lindsey Fraser
  • "Norsk jul - tradisjoner - forberedelser - matoppskrifter" av Birger Sivertsen
  • "Donald Duck & co - Del 2" av Disney, Walt
  • "Barnas Beste. Bd. 14 - barnas jul" av Tordis Ørjasæter
  • "Fra Hompetitten til Bakvendtland - 39 barneviser" av Alf Prøysen
  • "Julekveldsvise" av Alf Prøysen
  • "Flode alene" av Trond-Viggo Torgersen
  • "Donald Duck & co - Del 2" av Disney, Walt
  • "Lillesøster i butikken" av Kari Grossmann
  • "Erindringer fra kjøkkenbenken" av Mary Higgins Clark
  • "Barnas Beste. Bd. 6 - Gapatrosten : viser og sanger, nye og gamle" av Tordis Ørjasæter
  • "Reisen til julestjernen - et eventyr for barn" av Sverre Brandt