Guerrilla warfare

Souvenir Press 2003 Heftet

This is the authors own story of the Cuban revolution. He intended it to be a manual for the other guerilla movements of Latin America, and believed that revolution on a wider scale would result from guerilla war.

Forlag Souvenir Press

Utgivelsesår 2003

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Cuba

Omtalt person Che Guevara

Dersom alle latinamerikanske folk løftet frihetens banner, slik som Cuba har gjort det, ville monopolene vakle, da ville de bli tvunget til å tilpasse seg den nye politiske og økonomiske situasjon, med en kraftig beskjæring av utbyttet som følge. Monopolistene liker ikke så godt å beskjære utbyttet og ser med gru at det eksempel Cuba har satt er i ferd med å bre seg til andre land i Amerika. Hver gang et folk roper om frihet, gir man Cuba skylden. Og på en måte er faktisk Cuba skyldig, vi er skyldige fordi vi har vist veien man må gå, folkets væpnede kamp mot landets stående hær, som tilsynelatende er uovervinnelig.

Jeg frykter det vil ta mange år.