Guder & monstre

av (forfatter) og Kjersti Velsand (oversetter).

Bazar 2015 E-bok

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2015

Serie Ønskemesterens datter (3)

Genre Fantasy

Alltid er det vanskelig å skrive anmeldelse om oppfølgere, spesielt den siste boka i en trilogi. Da kan man nesten ikke nevne noe uten å avsløre noe lite for den siste boka i en trilogi er det ikke så mye å si om. Så det er alltid en utfordring.

I 2014 leste jeg den første boka i Ønskemesterens datter trilogien; Mørk engel og for det første vil jeg understreke at jeg alltid har vært skeptisk på sjangeren urban fantasy. Fordi mye i den sjangeren er mye av det samme og jeg har ikke funnet de rette bøkene fra den sjangeren ennå (dog jeg har lest noen jeg har likt), men jeg likte Mørk engel veldig godt, og ville gjerne lese resten av trilogien.

Korte trekk om de to andre bøkene i trilogien
Litt oppsummering fra begynnelsen av trilogien; I Mørk engel møter vi Karou som vokser opp hos en usedvanlig familie, og hun selv er den mest "menneskelige" av dem, og den eneste av dem som kan bevege seg ut i omverdenen. Hun er kunststudent i Praha og hun elsker å tegne monstre. Brennstein har oppdratt henne og sett på henne som sin egen datter, og hun gjør ærender for ham ved å levere mystiske varer over hele verden. En dag blir hun observert av Akiva. Han er en form for en djevel og han forelsker seg i henne.

I bok to, Støv & Stjerneskinn, blir Karou bedre kjent med seg selv og får vite mer om sin egen bakgrunnshistorie. Hun får vite hvem hun egentlig er. Og hun elsker noen (Akiva) som er forbudt å elske for han kommer fra en helt annen verden. Hun går gjennom en tung sorg, og hennes verden må forberede seg for en apokalypse/krig mot en annen verden.

Jeg skrev nå litt om de to andre bøkene bare for å få en kort sammenheng i det hele. Min store skrekk er å skrive om oppfølgere fordi det blir så vagt, og man kan ikke skrive mye om dem. Og jeg vil heller ikke skrive anmeldelser merket med spoilere fordi man kan risikere å få kjeft da også. Har sett booktubers (folk som anmelder bøker på youtube) få kjeft for å røpe for mye selv om de markerer videoen tydelig med tittelen spoilers. Så den risken tar jeg ikke, og skriver litt vage anmeldelser av oppfølgere i stedet.

Men tilbake til boka jeg egentlig skal skrive om nå, nemlig tredje og siste bok i Ønskemesterens datter som er Guder & monstre. Det er den tykkeste boka i trilogien, og til min store skuffelse så svarte den ikke til forventningene. For meg ble dette en real nedtur. Hvordan kan en trilogi med så bra begynnelse gå downhill? ...

I den tredje boka, Guder & monstre, er det mye som er ødelagt, og en leder som heter Jael, snur verden opp ned da han sender en hær av kamplystne engler inn i menneskeverden. Og en voldsom kamp mot kimærer og engler oppstår. I denne kaotiske tilværelsen møtes Karou og Akiva igjen. Vil de finne tilbake til hverandre igjen, eller er de for forskjellige fra hverandre til å oppleve evig kjærlighet? Mer om handlingen i tredje og siste bok har jeg ikke tenkt å si for ikke å ødelegge for andre som har tenkt å lese denne trilogien.

Stor bok, men lite handling
Men det jeg kan si er at den tredje og siste boka føles handlingen tregere enn de andre to bøkene. Jeg har ikke noe i mot store bøker for de har jeg lest mange av, men likevel, så er handlingen litt drøy før det endelig skjer noe. Og den siste boka er ikke så magisk som den første, dessverre. Den har ikke den samme magien og gnisten. Syntes også at Karou og Akiva var begge fascinerende i første og andre bok, men i Guder & monstre begynte jeg å få dem langt opp i halsen. Man blir lei av dem til slutt. Jeg ble i hvert fall det. Lei av dette frem og tilbake opplegget, og det jeg likte minst med første bok, Mørk engel er dette typisk instalove, at de blir hodestups forelsket med en gang ved første møte. Det er typisk og oppbrukt i denne sjangeren, men i boka Mørk engel var det litt greit, men fremdeles oppbrukt. De to karakterene er heller ikke like fascinerende som i den første boka.

Men forfatteren, Laini Taylor skal ha skryt for at hun er fremdeles poetisk i skrivemåten. Hun skriver med litt mer dybde enn andre forfattere fra samme sjanger. Og den røde tråden gjennom hele trilogien er det evige håpet selv når ting er på det mørkeste.

Ellers var den siste boka en real skuffelse for synes det var lite nyskapende og lite forandringer. Siste boka inviterer også nye karakterer, men de er ikke spesielt interessante å lese om. Noen av dem ble litt malplasserte. I siste bok skal det være en episk kamp, men syntes ikke det var noe spesielt med det og satte ikke spor etter seg. Savnet mer brutalitet for det tror jeg yngre lesere tåler også.

Guder & monstre er en skuffende avslutning på et fint og spennende utgangspunkt som skilte seg ut i urban fantasy sjangeren. Bok to i trilogien var helt ok, og Guder & monstre er dedisert den dårligste i trilogien. Den kunne ha trengt mer spenning, røffere kamp og mer av alt, for dette ble for stillestående til en avslutningsbok å være. Jeg har ingenting i mot trege handlinger, men når det gjelder avslutningsbøker i urban fantasy sjangeren, så forlanger man mye action, mer av mørke handlinger og mystikk, men det fikk jeg dessverre ikke nok av i Guder & monstre. Så denne trilogien hadde fortjent en mer verdifull slutt enn dette.

Mål: 60
Mål 2: 70

• En bok anbefalt av en bibliotekar
  • En bok som har vært lese-listen alt for lenge
  • En bok bestående av brev
  • En lydbok
  • En bok av en ikke-hvit person
  • En bok med en av de fire årstidene i tittelen
  • En bok som er en historie inni en historie
  • En bok med flere forfattere
  • En spionthriller
  • En bok med en katt på coveret
  • En bok av en forfatter som bruker pseudonym
  • En bestselger fra en sjanger du vanligvis ikke leser
  • En bok av eller om en person med handikap
  • En bok som involverer reise
  • En bok med en undertittel
  • En bok som er publisert i 2017
  • En bok som involverer en mytisk skapning
  • En bok du har lest før som alltid får deg til å smile
  • En bok om mat
  • En bok med karriereråd
  • En bok fra et ikke-menneskelig perspektiv
  • En steampunk-roman
  • En bok med en rød rygg
  • En bok med handling lagt i villmarken
  • En bok du elsket som barn
  • En bok av en forfatter fra et land du aldri har besøkt
  • En bok med en tittel som er karakterens navn
  • En roman med handling lagt til en krig
  • En bok med en upålitelig forteller
  • En bok med bilder
  • En bok hvor hovedkarakteren er av en annen etnisitet enn deg
  • En bok om en interessant kvinne
  • En bok med handling lagt til to forskjellige tidsperioder
  • En bok med en måned eller ukedag i tittelen
  • En bok med handling lagt til et hotell
  • En bok skrevet av noen du beundrer
  • En bok som blir filmatisert i 2017
  • En bok med handling lagt til en høytid (ikke jul)
  • Den første boken i serie du ikke har lest før
  • En bok du kjøpte på en reise

27/40

Ekstra:

• En bok anbefalt av en forfatter du liker
  • En bestselger fra 2016
  • En bok med et familiemedlem i tittelen
  • En bok som tar for seg hele livet til en karakter
  • En bok om en innvandrer eller flyktning
  • En bok fra en sjanger eller undersjanger du aldri har hørt om
  • En bok med en eksentrisk karakter
  • En bok med mer enn 800 sider
  • En bok du fikk fra en bruktbokhandel
  • En bok som er nevnt i en annen bok
  • En bok om et vanskelig tema
  • En bok basert på mytologi

9/12

• "Ravnekongen" av Maggie Stiefvater