Gud taler ut

av (forfatter) og Martin Ingebrigtsen (oversetter).

Bokvennen 2016 Innbundet

I Risskov, ikke langt nord for Århus, bor Gud i enebolig med sin kone Gerd Lillian og deres fire sønner. Den yngste sønnen har skrevet en bok om sin far, og om hvordan det var å vokse opp i Guds hus.

Gud har tredd inn i litteraturen som representant for våre fedres mer demoniske sider. Råskinnaspektet vi alle alltid ante var der, et sted i den freudianske tåka, men som kun noen av oss har sett. Guden som med knyttede never og blodsprengte øyne skjøt oss ut i eksistensen, og ni måneder etter tok imot oss og sa velkommen, sånn er livet, det er kaldt her. Jeg liker denne tanken, at Gud, på sett og vis, er fedrenes stedfortreder, gjort evig i litteraturen, slik de må ha ligget med åpne øyne om natten, og drømt om evighet gjennom oss, barna. For det har Jens Blendstrip fått til, følelsen av at når man ser Gud inn i øynene, så føler man seg som et barn.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 2016

Omtalt sted Danmark

En bok av den "nye" virkelighetslitteraturen som var mye debattert i fjor høst (2016). Gud taler ut er en samling anekdoter om forfatterens far Uffe Blendstrup, som starter da Jens er nyfødt og de flytter inn i nytt hus. Først var jeg usikker og ville egentlig avbryte boka siden det ikke er noe plott eller hendelsesforløp, men bare små historier om farens tildragelser og til han dør. Men når jeg fortsatte var det fordi Jens Blendstrup har en satirisk og språklig god stil som jeg likte. Ikke den værste boken med tanke på at historien er "sann". En dokumentarroman som jeg gir fire stjerner Pga språket. Ferdig 24/1-17