Grønlandsūtraen

diktsyklus ment for høytlesning

Fanfare 2016 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Grønlandsutraen handler om frykt og engstelser, for store ting som klimakrisa, for mindre hverdagslige ting som småprat, for om man er i stand til å snakke sammen, for å stå opp fra senga, for å gjøre det samme hele tiden. Om hva som er faktisk handling, og hva som er «bare prat». Grønlandsutraen er Bekymringenes sutra - om de repeterende tankene som man kverner på, som går rundt og rundt, igjen og igjen.

Grønlandsutraen er også blitt satt opp som forestilling på Nationaltheatret, der den har gått for fulle hus i tre omganger.

«Det hender at jeg får oppleve inspirasjonens sjeldne øyeblikk - fra tre kunstneres 'hemmelige verksted': Å se - og bli sett, å høre - og bli hørt, å gjenkjenne - og bli gjenkjent. En slik 'stjernestund' ga dere meg. Tusen takk.»
- Liv Ullmann

«Årets kulturopplevelse så langt! Helt enestående! Unikt! Mesterlig og glassklart formidlet om det vi alle tenker, men ikke sier. En tekst som oser kvalitet og god smak. Rett og slett jævlig bra. Gå og se!»
- Anders Baasmo Christiansen

«Jeg synes forestillingen var fantastisk. Lenge siden jeg har sett noe så ubehagelig, som allikevel varmer hjertet.»
- Chirag Rashmikant Patel i Karpe Diem

Grønlandsutraen finnes også som album. Dette er lydlagt av Fredfades & Eikrem og produsert av Ferdigsnakka. Du kan lytte til det på Spotify, Tidal og iTunes, eller på vinyl som kan kjøpes på noen få fysiske utsalgssteder.

Forlag Fanfare

Utgivelsesår 2016

Omtalt sted Oslo

Språk Bokmål Nynorsk

Litteraturfestivalen Kapittel går av stabelen her i Stavanger 14. - 18. september. Årets tema er vandring. Vi på biblioteket har laget en liste med over hundre aktuelle bøker til festivalen.

Bøker som er lest i 2019.

• "Endelig står verden på hodet - dikt" av Hege Woxen
  • "Noo gode gnu - songar for menneske og dyr" av Solveig Mette Tjeltveit