Griseparadis

av (forfatter) og Ragnfrid Stokke (oversetter).

Gyldendal 2006 Innbundet

Jack Plum er et misfoster. Da moren fødte han ble han krøpling, og nå forbanner hun ustanselig den dagen han ble til. Mor og sønn går nesten ikke ut av sin lukkede verden. Og lokalsamfunnet holder behørig avstand til misfosteret. Holly Lock er en ganske populær jente, men hun føler likevel ikke at hun passer helt inn. Lykkeligst er hun når hun kan dvele ved sine egne ting og jakte på sjeldne planter. men pubertetsvanskene vokser inni henne, noe som ikke blir lettere når moren får seg ny kjæreste. På forunderlig vis finner disse to einstøingene hverandre. Sammen deler de en hemmelighet: Jacks bortgjemte grisebinge. Men vennskapet settes på prøve, og de må stadig verne seg mot intoleranse fra samfunnet rundt dem.

En skjellsettende roman for alle som noensinne har følt seg utstøtt eller alene. «Griseparadis» forteller historien om den sterkt deformerte Jack og vennskapet hans med den litt mer vanlige, men ikke desto mindre ensomme tenåringsjenta Holly. Sammen deler de en hemmelighet: Jack har et helt spesielt og eget griserike. En binge der det å være vanskapt ikke betyr noe. Deres utopi-binge må for en hver pris vernes mot fordommer og intoleranse. En mørk og magisk fabel. «Griseparadis» er en historie om vold og vennskap levert med gotisk og makaber touch. Men det er også en historie om medfølelse, kjærlighet og flukt og .; det vage håpet om å få en endelig oppreisning. Litterært sett er romanen en bragd, Jacks spesielle, vakre poesi flettes sammen med Hollys prosaiske stemme.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205353718