Gripsholm slott

en sommerfortelling

Aventura 1995 Innbundet

Kjærlighetsroman om et par som reiser fra Berlin til Sverige for å feriere. De leier noen rom ved Gripsholm slott. Teksten beveger seg fra humoristiske infall og erotisk fortryllelse til politisk alvor. Tunge og grå skyer hviler over Europa. Tucholsky (1890-1935) var journalist og forfatter, mest kjent som satiriker og samfunnskritiker. Han advarte tidlig mot den politiske utviklingen i Tyskland, og var i landflyktighet i Sverige da denne romanen første gang utkom i 1931.

Forlag Aventura

Utgivelsesår 1995

Omtalt sted Sverige

Vennskap er som et hjem.

Det er deilig å tie sammen.

Når man først kommer til et fremmed land, må man først og fremst la det fremmede vann risle inn i seg, da får man den samme smak av det fremmede.

• "En følsom reise gjennom Frankrike og Italia" av Laurence Sterne
  • "Liv lell" av Samuel Beckett