Greven av Monte Christo

av (forfatter), Nicolay Lange-Nielsen (oversetter), Hans Braarvig (oversetter) og Nicolay Lange-Nielsen (oppleser).

Fono forl. 2003 CD

Sjømannen Edmond Dantès blir satt i fengsel på grunn av falske anklager om forræderi. Han blir plassert i det beryktede fengselet Châteu d'If. Han frykter at livet hans er over, men etter over tjue år i fangenskap klarer han å flykte. Han finner en skatt på klippeøya Monte Cristo, og nå gjenoppstår Edmond som Greven av Monte Christo. Tiden er inne for hevn, og han oppsøker sine fiender.

Forlag Fono forl.

Utgivelsesår 2003

Format CD

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Frankrike

"There is neither happiness nor unhappiness in this world; there is only the comparison of one state with another. Only a man who has felt ultimate despair is capable of feeling ultimate bliss. It is necessary to have wished for death in order to know how good it is to live.....the sum of all human wisdom will be contained in these two words: Wait and Hope."

Danglars was one of those men born with a pen behind the ear, and an inkstand in place of a heart.

Monta Christo er en liten øy i Middelhavet, jeg har ofte hørt at sjøfolkene ti far snakke om den. Men den er ganske liten, den er som en fluelort på kartet. Det er ganske riktig, sa Albert. På denne øya hersker han som en suveren konge.

Believe me, to seek a quarrel with a man is a bad method of pleasing the woman who loves that man.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Rangering fra 1 til 100. 138 anonyme medlemmer stemte på bøkene. Samlet 3. april 2014.

Ingen antihelter i denne listen - altså ingen Dorian Gray, Macbeth, Emma Bovary, Pinkie Brown eller Alex DeLarge - og ikke ting som f.eks. den katolske tro i Joyces Portrait of the Artist [...], haiene i The Old Man and The Sea eller Loven hos Kafka. Kun tydelig artikulerte skurker, skjønt kanskje mitt valg av Moby Dick og Miltons Satan er et unntak her, men isåfall er de unntak som er for gode til å utebli! Det er nemlig også et poeng at antagonisten tar stor plass og er minneverdig. Man kunne selvsagt ha lagt til alt av Shakespeare i en slik liste, men det er vel gunstig å begrense den en smule; la oss derfor også avgrense listen til klassikere. Gjerne skyt inn forslag - jeg har hverken lest alt eller husket alt. Jeg vet det er mye jeg har glemt av f.eks. Walter Scott, Dostojevskij, Dickens, Balzac og Ibsen, og fra Bibelen, der er det vel mye saftig og mørkt å hente.

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte gjennom hele serien!

huskeliste, for min egen del :)

• "De tre musketerer" av Dumas, Alexandre, d.e.
  • "Den siste mohikaner - en beretning fra 1757" av James Fenimore Cooper
  • "Tsarens kurér - Michel Strogoff" av Jules Verne