Grenser

Cappelen Damm 2010 E-bok

Det finnes grenser overalt, og det er grenser for hva synsnerven kan tåle. Etter krigen utgir belgieren Markus seg for å være blind, selv om synet er intakt bak de mørke brillene. Den eneste innvidde i hemmeligheten hans er lille Robert, sønn av en amerikansk soldat som krigen har slukt. Det er til Robert Markus forteller sin historie, som også er historien om beleiringen av Stalingrand, en historie om umulige valg, tvilens forbannelse, og krigens vilkårlighet.

ISBN13 9788202303273

EAN 9788202303273

Handlingen virker god, men det blir for lange og kronglete setninger med militært innhold.

Andre verdenskrig, denne gangen i Luxembourg, Ardennene og Stalingrad. Første halvdel foregår i Luxembourg, og er den mest tilgjengelige. Siste del krever sin leser. Den går tett på den tyske overkommandoen under beleiringen (og etter hvert nederlaget) ved Stalingrad. De innviklede kamphandlingene får sitt motstykke i teksten, hvor det blir vanskelig å holde rede på offiserene og posisjonene og planene og ikke minst underteksten. Men det hele rundes nydelig av tilbake i Luxembourg.

• Jeg har ikke noe imot å fortelle sannheten, bare ingen hører det.

Men det var Markus som blottla for ham Ardennerskogenes sanne ånd: - De er ikke bare en stor hemmelighet for de som ikke bor her og en blyg skjønnhet for de som gjør det, en grønn pute midt i Europa der grenser flyttes og vi som bor her krysser dem uten å bevege oss en millimeter, derfor snakker vi flere språk, for sikkerhets skyld. Men ingen krig er noen gang utgått herfra.

Romanar av Roy Jacobsen

A

Jeg leser meg gjennom forfatterskapet! Påbegynt sommeren 2019.

• "Ismael - roman" av Roy Jacobsen
  • "Mannen fra Kiev" av Bernard Malamud