Grensen

en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen

av (forfatter) og Erika Fatland (oppleser).

Cappelen Damm 2017 Lydfil

Forfatteren bak Sovjetistan på en enda mer eventyrlig reise - langs grensen til verdens største land: Russland. Erika Fatland er en av Norges mest spennende sakprosaforfattere. Hun fikk sitt store gjennombrudd med boka Sovjetistan i 2015. Nå har hun vært på en ny eventyrlig reise, denne gangen langs Russlands enorme grense - fra Nord-Korea i det fjerne Østen, langs Kaukasus, over Det kaspiske hav og Svartehavet. Vi blir med henne til Ukraina, der president Putin ekspanderer, og opp gjennom Øst-Europa, til vår egen grense mot Russland. Endelig tar hun båt gjennom nordøstpassasjen - en båtreise som har blitt mulig etter klimaendringene. Med kunnskap om landene og deres historie og gjennom menneskemøter viser Erika Fatland hvordan disse svært ulike landene alle påvirkes av sin mektige nabo.

Format Lydfil

ISBN13 9788202590697

EAN 9788202590697

Omtalt sted Øst-Europa Asia

Ei fantastisk, ellevill og på mange måtar vågal reise. Ei framifrå skildring av folk og nasjonar langs Russlands grense. Boka er ein draum å lesa. Ein får ta del i inntrykk frå møte med einskild menneske og samstundes får ein ei kunnskapsrik og opplysande skildring av dei ulike landa i ein geografisk, historisk og politisk kontekst.

Fantastisk interessant, lettlest, spennende. Skrevet an en tøff og dyktig forfatter. Eneste minuset er at noen av de historiske sekvensene kan bli litt langdryge. Les gjerne mer i bloggen her

«Inngangspartiet var så trist som bare sovjetiske inngangspartier kan være.»

«I hvilken grad kan man egentlig stole på egne inntrykk og minner? Ikke nok med at vi er subjektive skapninger, vi er også omskiftelige. Alt vi opplever, filtreres gjennom humør og dagsform, forventninger, hva vi akkurat har opplevd, og hva vi lenger etter, der og da.»

Vinteren kom tidlig det året, slik den gjerne gjør når fremmede makter forsøker å invadere Russland...

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "1917 Petrograd - fanget i den russiske revolusjonen" av Helen Rappaport