Graven

av (forfatter) og Lykke Kristine Moen (oppleser).

Cappelen Damm 2018 Lydfil

Utgivelsesår 2018

Format Lydfil

ISBN13 9788202605605

EAN 9788202605605

Serie Alice Bratt (3)

Genre Krim

Omtalt sted Bergen

Dette var en krim med en original vinkling! Jeg var ikke i nærheten av å gjette morderen, og det var kult at forfatteren fikk til å vinkle det hele fra perspektivet til en journalist. Og på en skikkelig overbevisende måte.
Og så er det jo knall å lese om steder i Bergen.
Hvis du vil slappe av med en krim i sommer, plukk opp Yndestads «Graven».

På senhøsten 1993 tar en 15 år gammel jente kontakt med barnevernet i Bergen. Hun vil bytte familie, men gir ikke kontaktpersonen noen konkrete opplysninger, annet enn navnet sitt - Pia. Senere forsvinner Pia, og Alice Bratt, som er journalistspire, får være med på å dekke saken, men Pia blir ikke funnet.
17 år senere er Alice tilbake på jobb etter flere måneders sykemelding. Hun er tilfeldigvis på søndagstur da en eksplosjon ryster turområdet. Like etter hører Alice et kvinnehyl. Da hun endelig finner fram til kvinnen, viser det seg at eksplosjonen har sprengt en dør til et tilfluktsrom. Utenfor er det tent 7 telys i hjerteform. Inne i tilfluktsrommet ligger det benrester, en hodeskalle og en skolesekk.
Er det restene av den forsvunne Pia som endelig er funnet, og hvem har i så fall tent lysene utenfor, og dermed visst om at hun lå inne i det låste rommet?

Nok en god og grufull bok om Alice Bratt. Viktig og tankevekkende tema.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Monika K. Yndestad

For sytten år siden forsvant femten år gamle Pia Espeland. Men foreldrene har ikke gitt opp håpet om at hun fortsatt er i live. Før hun forsvant, oppsøkte Pia barnevernet. Hva som skjedde med Pia er fortsatt en ubesvart gåte. BA-journalisten Alice Bratt, som akkurat har vært gjennom et vanskelig samlivsbrudd, kommer over levningen av en kvinne. Det ser ut som noen har tent gravlys utenfor funnstedet. Kan det være den savnede Pias grav? Og hvem har visst om henne i alle disse årene?
Nok en gang er det journalisten Alice Bratt som er hovedpersonen. I denne boka er det noen tragiske familieskjebner som beskrives. Boka er delt opp i to historier. En som starter i 1993, og en 17 år frem i 2010. I begge sakene forsvinner det ei ung jente, og mer vil jeg ikke røpe av handlingen
Etter å ha lest de to første bøkene til Monika Yndestad hadde jeg store forventninger til denne boka her, men denne gangen innfridde hun ikke helt. Romanen starter noe trått de første hundre sidene, men tar seg opp etter hvert, så ikke gi opp. Boka er lettlest og har action som ei krimbok skal ha, og ender som en absolutt leseverdig krim selv om det ikke er forfatterens beste bok. Jeg anbefaler den derfor videre.
Boka er fra egen bokhylle, og både lyttet til og lest på papir.
Terningkast 4

Også i år er målet å lese 52 bøker.

Bøker lest 2018

• "Ulmebrann" av Monika N. Yndestad