Gratis mat

50 ville og velsmakende vekster

J.M. Stenersens forlag 2014 Innbundet

Har du noen gang lurt på hvilke planter som er spiselige? Hva du kan plukke med deg av bær, blomster og sopp, og hvilke matretter du kan trylle fram når du kommer hjem?

Denne boka gir deg en oversikt over 50 ville vekster du kan putte i spannet neste gang du går tur, uansett årstid. Alt fra løvetann til granskudd kan spises - i salater og supper, i stuinger og gryter, som syltetøy og krydder. Boken inneholder et mangfold av oppskrifter samt gode råd om sylting, safting, tørking og oppbevaring. Du får også vite hvilke planter som har medisinske egenskaper. Og det beste av alt: Naturens råvarer er ikke bare gratis, de smaker godt og er bra for kroppen også.

Forlag J.M. Stenersens forlag

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788272015533

EAN 9788272015533

Tar man turen ut av kjøkkenkroken, ut av kjøkkenhagen og ut i den ville naturen, vil man oppdage vekster i naturens egen spiskammer. Med 50 ville og velsmakende vekster og med over 100 oppskrifter, har Ellen Beate Wollen samlet ideer og tips til hva man kan bruke det man finner i utmark og skog. Kortreist mat kan ikke bli mer kortreist enn det å plukke spiselige planter på stien når man går på tur.

Det beste av alt er at det du har plukket med deg er gratis. Selv om allemannsretten innebærer at man kan ferdes fritt, oppholde seg, raste og høste i utmark og på stier gjennom hele året, er det flere hensyn man skal ta. Man skal vise respekt overfor naturen og ta hensyn til den.

Gjennom kapitler om blomster, urter, tang og tare, sopp, busker og trær, bær og blader, tar hun oss med på en rundtur i fjellet, i skogen og langs strandkanten. Boken er kunnskapsrik. Den er rik på fristelser på hva du kanskje går glipp av hvis du haster forbi en slåpetorn, groblad, bjørk, nesler og villbringebær.

Det understrekes at en trenger flora ved siden av når en leter etter ville planter, men jeg skulle likevel ønske en del av plantene hadde enda mer detaljerte beskrivelser og flere bilder. Litt kjedelige oppskrifter, kanskje? Men likevel en bok jeg vil få glede av.

• "Historien om Barne-TV - barndomsbilder 1960-2005" av Karin Hake
  • "Kunsten å ikke kaste mat" av Thomas Horne
  • "Hjemmesydd - rom for rom" av Mari Melilot
  • "Fletteboka - 75 steg for steg-oppskrifter fra flettemamma" av Bente-Helen Schei
  • "Kart - for oppdagere og eventyrlystne" av Alexandra Mizielinska
  • "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen
  • "Huden - alt om vårt største organ" av Yael Adler
  • "Renere liv - ren mat, naturlig skjønnhet, grønt hjem, økofashion" av Tina Holt
  • "Den store boken om astronomi" av Eirik Newth
  • "Marie Curie" av Ma Isabel Sánchez Vegara
  • "Stille natt - historiene bak julesongane våre" av Oddgeir Bruaset
  • "Flere gullkorn fra pasientjournalen - morsomme sitater fra pasientjournalen, doktorskolen og pasienter" av Morten P. Oksvold