Grace

av (forfatter) og Barbara Haveland (forfatter).

Alfred A. Knopf 2005 Innbundet

Da Johan Sletten blir alvorlig syk, inngår han en avtale med sin kone Mai. Den dagen livet oppleves som uverdig eller uutholdelig, den dagen han blir en byrde for henne og sine omgivelse skal hun bistå ham med en siste handling. Da øyeblikket nærmer seg, er han likevel usikker på om det er dette han vil. Uforvarende krysser ekteparet grensen til et landskap de ikke kjenner, der språket forvitrer og kjærligheten er utrygg.

Forlag Alfred A. Knopf

Utgivelsesår 2005

" Nåde " ble utgitt i 2002, men er like, om ikke mer, aktuell nå når debatten om aktiv dødshjelp og assistert selvmord er blusset opp. Om man er for eller imot er denne boka absolutt verdt å lese, da den belyser hvordan veien mot døden oppleves av mennesker med en nådeløs sykdom og deres pårørende. Tårene presset på gjennom hele handlingen, og mot slutten av romanen hverken kunne eller ville jeg holde de tilbake lengre.

Johan Sletten og hans kone lever i et i og for seg lykkelig ekteskap, selv om det er stor aldersforskjell mellom ektefellene. En aldersforskjell som blir mer merkbar etter som årene går.

Så blir Johan alvorlig syk, og det er på det rene at han snart skal dø. Han og kona inngår en avtale om at dersom livet en dag ikke skulle bli til å holde ut for Johan, skal kona, som er lege, hjelpe ham med å avslutte livet hans. Aktiv dødshjelp er som kjent ulovlig i Norge, men like fullt blir de enige. Da Johans liv nærmer seg slutten, viser det seg at problemstillingen ikke er like enkel å håndtere. Vil Johan dette når alt kommer til alt?

Jeg har tidligere ikke vært spesielt imponert over Linn Ullmanns forfatterskap, og var nok rimelig skeptisk før jeg valgte å gi denne boka en sjanse. Sånn sett ble jeg igjen skuffet. Høydepunktene i boka er Johans tilbakeblikk på livet sitt, særlig på sitt første ekteskap som bl.a. resulterte i en sønn. Resten av boka opplevde jeg som svært forutsigbar. Jeg antar at Ullmanns hensikt med boka ikke utelukkende har vært å være et debattinnlegg for eller i mot aktiv dødshjelp, men at hun har ment å levere et litterært verk. Det synes jeg ikke hun har lyktes i. Boka var kjedelig! Alf van der Hagen leste med en livstrøtt stemme, men det passet i grunnen greit til grunnstemningen i boka.

En veldig behagelig bok.

Jeg mener det er uhyrlig å tvinge et menneske til å leve mot sin vilje. Jeg mener det er uhyrlig at døende mennesker med store smerter ikke skal få dø når de selv vil det, om de ber om det, mener jeg. Du snakker om verdighet. Det finnes ingen verdighet, Johan. Et døende menneske, enten det er gammelt ellet sykt eller begge deler, blir infantilisert - først av naturen, så av helsevesenet. Er det aktelse for livet, synes du?

Det var ikke bare smilet hennes, det var blikket, latteren i blikket, og hvordan den latteren ringlet langt inni hjertet hans.

Si ordet julaften mange nok ganger og det er som om en stor grønn vifte folder seg ut, dekorert med glitrende fargesprakende penselstrøk.

• Jeg elsker deg, hvisker hun og så tar hun hånden hans i sin, væter huden på overarmen hans med en bomullsdott, og gir ham sprøyten med sovemiddelet. Hun ser at han sovner og ikke kjenner smerte. At det er godt. Og så gir hun ham sprøyten med det muskellammende middelet Vuracit. Hun venter og ser. Så fort og likevel så umerkelig.

Det kunne høres ut som han aldri helt var kommet ut av stemmeskiftet eller kanskje han ble kastrert som barn av foreldrene som håpet at han hadde en fremtid som evnukk, tenkte Johan som ville påpeke dette med fornavn og etternavn, spesielt med tanke på aldersforskjellen.

Bloggernes og bokelskernes kvinnekanon
- listen over bøker av og om kvinner alle menn burde lese.

Hos Karen

Bokhyllene hjemme er så fulle at de flyter over og vi har satt bremsene på når det gjelder bokkjøp. Bremsene er fortsatt på, men idag sviktet de meg helt, og det resulterte i 11 bøker til meg selv og 4 til barna. Posesalg er rota til kaos i hjemmet vårt ;)

Oppdatering 13.mai:
Jeg ga ei bok fra meg, og kom hjem med 15, FEMTEN, bøker....De finner du fra og med bok nr 16 på lista :)

Startet lesesirkel i 2011. Her er bøkene vi har lest til nå. Etter 3 år har det blitt 30 bøker! :-)

Uthevet tekst

• "Når jeg er hos deg - roman" av Linn Ullmann