Gospelsangeren Elvis Presley ; Døden i baksetet

Commentum 2015 Innbundet

Elvis Presley var mammadalten som ble et rockeikon. Mer enn 35 år etter sin død, huskes han mer som gospelsanger enn rockekonge. I denne boka presenterer forfatteren - selv en livslang Elvis-fan - gospelsangeren Elvis Presley og forteller om hans oppvekst i pinsebevegelsen i bibelbeltet i sørstatene, hans forhold til gospelmusikk gjennom hele karrieren, og hans forhold til troen, så langt utenforstående kan sette seg inn i så personlige ting.

I boka blir hver enkelt av de 79 gospelsangene Elvis spilte inn presentert, både opprinnelse, bakgrunnshistorie og sangerens eget forhold til disse.

Nils-Petter Enstad er født i 1953. Han har bakgrunn fra Frelsesarmeen, og har jobbet med informasjon og journalistikk i flere sammenhenger. Han ga ut sine første bøker på 1990-tallet, og har vært forfatter på heltid siden 2012. Han bor nå i Arendal.

Tittel: Gospelsangeren Elvis Presley
Forfatter: Nils-Petter Enstad
Forord: Kjell Elvis Bjørnstad
ISBN: 9788282332859
Format: 13x20
Innbundet

Nyttårsmorgen 1953 ble artisten og låtskriveren Hank Williams funnet død i baksetet på en bil som skulle frakte ham fra en konsert til en annen. Han ble bare 29 år gammel. En augustdag i 1977 ble sangeren Elvis Presley funnet død på sitt eget baderom. Han ble bare 42 år gammel.

Begge falt som ofre for et hardt og usunt liv, men begge huskes også som fremragende tolkere av kristne sanger. De var gospelsangere.

Disse og mange andre fortellinger om gospelsanger og -sangere er samlet i denne boka. Ikke alle fortellingene er tragiske, men alle handler de om sanger og sangere som fremdeles bringer glede til millioner av mennesker.

Tittel: Døden i baksetet - og andre bakgrunnsfortellinger om kjente gospelsanger- og sangere
Forfatter: Nils-Petter Enstad
ISBN: 9788282332118