God tur på sjøen

av (forfatter) og Jarmo Øystein Røvik (illustratør).

Bokbyen 2007 Spiral

Boken gir nyttige tips om båt- og sjøliv. Den tar blant annet opp navigasjon, lanternebruk, fortøyning og førstehjelp. I tillegg blir du minnet om både sjøvett, sjøveis og baderegler.

"God tur på sjøen" er boka for alle som ferdes langs kysten. Hva heter blomstene i skjærgården? Hvor kan jeg gå i land? Hvordan ser fjesingen ut? Hvordan lager jeg et pålestikk? Trenger jeg lanterne på båten min? Disse og en mengde andre spørsmål finner du svar på i boka "God tur på sjøen" som i disse dager gis ut av Bokbyen Forlag AS i Tvedestrand.
Enkelt og grunnleggende. - Langs hele norskekysten har ferdigheter i bruk av småbåt gått i arv fra en generasjon til den neste. I boka gir han en bred og grunnleggende innføring. Kapitlene tar for seg navigering i farleden, bruk av sjøkart og kompass, lanterneføring, hvordan du legger til og fra kai med seil- og motorbåt, fortøyning, prosedyrene ved "mann overbord", brann ombord, førstehjelp og bruk av nødnumre, VHF og kystradio. Livet langs kysten. Norskekysten er mangfoldig og et sammenhengende og enestående friområde. Boka gir elementær innføring i allemannsretten og hvilke restriksjoner som må etterleves, blant annet når sjøfuglene hekker. "God tur på sjøen" har fyldige kapitler om den flora og fauna du møter når du ferdes i småbåt, og fargeillustrasjoner av blomster, fugler og fisk. De viktigste reglene for fritidsfiske er med, likeledes fredningsbestemmelser og gode råd om hva du skal gjøre når minstemann får fiskekroken i fingeren! Trygghet gir glede. - Stadig flere norske familier kjøper sin egen båt og tilbringer ferie og fritid ombord. Mange ønsker å lære mer om ferdsel på sjøen, selv om de i første omgang ikke tar båtførerprøven. Det er blant annet disse jeg har hatt i tankene når jeg har skrevet denne boka, sier Jarmo Øystein Røvik. Bokbyen Forlag AS har utstyrt boka med spiralrygg, slik at den bokstavelig talt er en oppslagsbok til bruk i båten.

Forlag Bokbyen

Utgivelsesår 2007

Format Spiral

Det er sommer, og mange bruker tiden i seilbåten. I denne listen har jeg samlet noen bøker om seiling og båtliv. Noe som sommerlektyre, og annet kanskje for å planlegge båt-sommeren neste år. Takk til SGmarine for tips!