God morgen, herr Mandela!

av (forfatter) og Erik Ringen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2015 Innbundet

Hvordan en ung kvinnes liv og alt hun trodde på, ble fundamentalt forandret av mannen som hadde representert fienden.

Apartheid - Sør-Afrika: Zelda la Grange vokser opp i en hvit familie som betrakter Nelson Mandela som terrorist. Ikke lenge etter apartheids fall reiser la Grange mot alle odds verden rundt som Mandelas høyre hånd. Fra å være en klossete og engstelig sekretær i tyveårene blir hun en av hans mest lojale og hengivne medarbeidere.

I God morgen, herr Mandela møter vi en mann som nekter å la seg defineres av fortiden. Den gir et sjeldent og intimt portrett av en av vår tids største helter. Dette er en bok om kjærlighet og ikke minst om kraften til å forandre.

Om forfatteren: Zelda la Grange (f. 1970) blir i 1994 ansatt som maskinskriver på kontoret til president Nelson Mandela. I 1997 forfremmes hun til en av hans tre privat- sekretærer. Da han går av i 1999, følger hun ham videre. Fra 2002 er hun fulltidsansatt på The Nelson Mandela Foundation. Hun arbeidet for Mandela gjennom 19 år, og ble etter hvert hans personlige assistent, inntil han døde i 2013.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788241911347

EAN 9788241911347

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 1945-1999 2000-tallet

Omtalt sted Sør-Afrika

Omtalt person Nelson Mandela Zelda La Grange

Ei anna side av statsmannen, humoristisk - men og sår.

• "Søsterklokkene - roman" av Lars Mytting