God dag, jeg er et barn

om barn som lever med rus eller psykisk sykdom i familien

Fagbokforlaget 2012 Heftet

Boken handler om barn som har foreldre med rusproblemer og/eller en psykisk sykdom. Den omfatter sentral kunnskap og problemstillinger knyttet til barnets alder. Gjennom kapitlene følger vi historien til Tom og Anett, som bygger på en studie gjennom 25 år av barna til en gruppe mødre med rusproblemer og psykiske vansker. Boka er beregnet på studenter innenfor barnevern og sosialt arbeid og andre innenfor rusomsorg og psykisk helsevern. Med litteraturliste.

Denne boken handler om barn i familier der foreldrene har en psykisk sykdom og/eller er rusavhengige. Vi vet at foreldrefunksjonen forstyrres når foreldre har alvorlige vansker i sitt liv. Barn kan tilpasse seg de vanskeligste oppvekstforhold, men ofte med store omkostninger for egen psykisk helse. Barna er ofte usynlige i det offentlige hjelpeapparatet inntil de selv får problemer. Lov om helsepersonell (01.01.2010) fastslår at helseinstitusjoner som omfattes av loven, har plikt til å ha barneansvarlig personell som skal «fremme og koordinere helsepersonells oppfølging av mindreårige barn av psykisk syke, rusmiddelavhengige og alvorlig syke eller skadde pasienter». Dette er en fagbok tilpasset studenter på bachelor- og masternivå innenfor barnevern og sosialt arbeid og for barneansvarlige og behandlere innenfor rusomsorg og psykisk helsevern. Innholdet i boken omfatter sentral kunnskap og problemstillinger knyttet til de ulike aldre på barna. Fra den gravide og det ufødte barnet til førskolebarnet, skolebarnet, ungdommen og den unge voksne som selv planlegger å skape sin egen familie. Gjennom alle kapitlene følger vi Tom og Anett, fra småbarnsalder til ung voksen alder. Historien om Tom og Anett bygger på forfatterens studie gjennom 25 år av barna til en gruppe mødre med rusproblemer og psykiske vansker. Med denne boken ønsker forfatteren å øke forståelsen blant helsepersonell som møter barna, og gi kunnskap om hva som kan/bør gjøres for å sikre best mulig utvikling for barnet i samspill med viktige omsorgspersoner. Aase Sundfær er klinisk sosionom ved Oslo universitetssykehus - Ullevål og har mangeårig klinisk erfaring fra barne- og ungdompsykiatrisk poliklinikk.

Forlag Fagbokforlaget

Åpenhet kan være en belastning for de voksne, men mangel på åpenhet kan være en større belastning for barna (Bøckmann og Kjellevold 2010).

• "I morgen var jeg alltid en løve" av Arnhild Lauveng
  • "Meg eier ingen" av Åsa Linderborg