Goartilguhkkosas-áhkku muorjemeahcis

av (forfatter), Björn Berg (illustratør), Laila Stien (oversetter) og Mikkel A. Gaup (oversetter).

Davvi girji 2010 Innbundet

Teskjekjerringa er ute og plukker blåbær da hun plutselig blir liten. Med ett må hun klare seg med en kopp og et spann som er mye større enn henne selv.

Teskjekjerringa på blåbærtur av Alf Prøysen er nå kommet på samisk med tittelen Goartilguhkkosa.-áhkku muorjemeahcis. Forfatteren forteller på en morsom måte om kjerringa som ble til ei teskjekjerring mens hun var ute og plukket blåbær og om hvordan hun klarer seg i blåbærskogen med en kopp og et spann som plutselig er blitt mye større enn henne selv. Videre forteller boka om hvorfor kjerringa havnet på blåbærtur. Björn Berg har illustrert boka med fine, fargerike illustrasjoner. Mikkel A. Gaup og Laila Stien har oversatt boka til samisk. Boka passer for barn fra 4 år, men passer like godt for voksne.

Forlag Davvi girji

Språk Nordsamisk

"Det er ingen sak å klare seg sjøl om en er lita, når'n bare veit åssen en skal behandle dem en møter," sa hu til seg sjøl. "De lure skal en lure, de feige skal en skremme og de sterke skal en klø bak øret."

• "Teskjekjerringa og elgen" av Alf Prøysen
  • "Teskjekjerringa og den skjulte skatten" av Alf Prøysen
  • "Jenta som lærte kongen å spise havregrøt" av Alf Prøysen
  • "Så seile vi på Mjøsa, og andre viser" av Alf Prøysen
  • "Teskjekjerringa på basar" av Alf Prøysen
  • "Albert tuller med tall" av Sofia Hahr
  • "Den store boka om den ville ungen" av Barbro Lindgren
  • "Mari ser på naturen" av Lena Anderson
  • "Karsten og Petra spiser glass! - på eventyr i Stockholm" av Tor Åge Bringsværd
  • "Linneas årbok" av Lena Anderson
  • "Den vesle gutten og julenissetoget" av Alf Prøysen