Globaliseringens atlas

av (redaktør), Jean Radvanyi (redaktør), Philippe Rekacewicz (redaktør), Catherine Samary (redaktør), Dominique Vidal (redaktør), Remi Nilsen (oversetter) og Le Monde diplomatique (utgiver).

Diplo og Pax 2007 Heftet

Boka inneholder artikler, kart og grafiske illustrasjoner som samlet gir en detaljert fremstilling av problemstillinger som verden står overfor i dag. I ulike kapitler tar journalister fra den franske månedsavisa Le Monde diplomatique for seg bl.a. global oppvarming, geopolitikk, globaliseringens vinnere og tapere, langvarige konflikter mellom Nord og Sør, og Asias vekst. Har litteraturliste.

Dette atlaset gir kunnskap om langt mer enn geografi. Dette er atlaset for deg som vil forstå den globaliserte verden. Det stiller de store og viktige spørsmålene og viser deg historien mens den endres ved hjelp av kart, tekster og grafiske illustrasjoner. Klimaendringer, energispørsmål, økonomiske ulikheter, urbanisering, migrasjon, konflikter og kriger er noen av de temaene atlaset illustrerer og beskriver. "Globaliseringens atlas" er en oversettelse av den franske avisa "Le Monde Diplomatique" sitt eget atlas.

Forlag Diplo Pax

• "Napoleon" av Herman Lindqvist
  • "No logo" av Naomi Klein
  • "Livsfilosofi - et personlig bidrag om følelser og fornuft" av Arne Næss
  • "Imot naturen - (notatbøkene)" av Tomas Espedal
  • "En flyktning krysser sitt spor - fortelling om en morders barndom" av Aksel Sandemose
  • "Øst for Eden I" av John Steinbeck
  • "Norsk litteraturhistorie - fritt etter hukommelsen" av Knut Nærum