Globaliseringen og dens menneskelige konsekvenser

av (forfatter) og Mette Nygård (oversetter).

Vidarforlaget 2006 Innbundet

Forfatteren tar opp spørsmål rundt den stadig økende tendensen til globalisering i samfunnet i dag, og stiller seg kritisk til tidens verdisyn.

Globaliseringsprosessens kapitalekspansjon, som krysser alle sivile og nasjonale grenser og bryter ned all suverenitet på sin ferd, har skapt nye utfordringer for såvel det enkelte individ som for nasjonalstaten og for verdenssamfunnet. Zygmunt Bauman peker i sin banebrytende analyse fra 1998 på de menneskelige konsekvenser av globaliseringen, et tema som ikke er blitt mindre aktuelt på 2000-tallet. Bauman, som regnes som en av vår tids aller fremste samfunnsdiagnostikere, påviser her at det store skillet i dag går mellom dem som tilhører de nye kapitalsterke maktelitene - de som i likhet med pengemakten de representerer er mobile og ikke bundet av det enkelte lands grenser - og de som på den annen side blir sittende igjen, de stedbundne. En av Baumans teser er at den første gruppens frihet forutsetter den andre gruppens ufrihet, og slik er selve grunnlaget for det meningsbærende i samfunnet truet, hevder han. Samtidig har Bauman et positivt budskap: Med sitt skjerpede blikk for det medmenneskelige henleder han oppmerksomheten på verdien og betydningen av å være forankret i et dypere og mer gjensidig meningsfellesskap, et fellesskap hvor frihet fra også betyr ansvar for andre. Slik antyder han også hva en politisk fornyelse bør bygge på dersom vi ønsker å skape et samfunn med et mer menneskelig ansikt. Globaliseringen og dens menneskelige konsekvenser ble utgitt på engelsk første gang i 1998 og ble allerede samme år oversatt til norsk. Boken, som her foreligger i ny utgave, inneholder et eget forord som ble skrevet i anledning den norske førsteutgaven. Etterordet er ført i pennen av Asbjørn Aarnes.

Forlag Vidarforlaget

• "Moderniteten og holocaust" av Zygmunt Bauman
  • "Den ensomme vandrers drømmerier" av Jean-Jacques Rousseau
  • "Ubehaget i kulturen" av Sigmund Freud
  • "Retorikk" av Aristoteles
  • "Makt og byråkrati - essays om politikk og klasse, samfunnsforskning og verdier" av Max Weber
  • "Den protestantiske etikk og kapitalismens ånd" av Max Weber
  • "Hinsides godt og ondt - forspill til en fremtidsfilosofi" av Friedrich Nietzsche
  • "Selvbeherskelse - roman" av Stig Sæterbakken
  • "Selvmordet - en sosiologisk undersøkelse" av Émile Durkheim