Globalisering, næringslokalisering og økonomisk politikk

av (forfatter), Per Heum (forfatter), Jan I. Haaland (forfatter), Karen Helene Midelfart Knarvik (forfatter) og Victor D. Norman (forfatter).

Fagbokforlaget 2002 Heftet

Denne boken drøfter hvordan økt internasjonalisering og en rivende teknologisk utvikling påvirker lokaliseringen av bedrifter, investeringer og personer, hva det betyr for mulighetene for politisk styring og velferdsstatens fremtid. Boken rapporterer forskning som er utført i SNF i tilknytning til prosjektet "Internasjonalisering og økonomisk politikk" innenfor forskningsprogrammet Næring, Finans og Marked i Norges forskningsråd. Har referanser og register.

Globalisering og ny teknologi er to endringskrefter som i dag gjør seg sterkt gjeldende på nærmest alle plan - i Norge og i andre land. De angår individer, samfunn og politikk. I Norge forsterkes disse endringskreftene av tiltakende integrasjon i Europa som følge av vedtak og prosesser som bygger ned hindringer for kulturelt og økonomisk samkvem mellom de europeiske landene. Levesett og menneskers muligheter for utfoldelse er i endring, det oppstår nye muligheter for arbeid og inntekt samtidig som eksisterende inntektsgrunnlag kan forvitre, og rammevilkårene for politikk forandres. Denne boken drøfter hvordan økt internasjonalisering og en rivende teknologisk utvikling påvirker lokaliseringen av bedrifter, investeringer og personer, hva det betyr for mulighetene for politisk styring og velferdsstatens fremtid. Boken rapporterer forskning som er utført i SNF i tilknytning til prosjektet "Internasjonalisering og økonomisk politikk" innenfor forskningsprogrammet Næring, finans og marked i Norges forskningsråd. Om forfatterne: Kåre P. Hagen, Jan I. Haaland og Victor D. Norman er professorer ved Norges Handelshøyskole. Karen Helene Midelfart Knarvik er professorstipendiat ved Norges Handelshøyskole og forskningssjef ved Samfunns- og næringslivsforskning AS. Per Heum er adm.direktør ved Samfunns- og næringslivsforskning AS.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2002