Glemselens gate

Gyldendal 2004 Innbundet

Boken beretter om Torgeir Flaa, fattiggutt, skihopper, sjømann og helteskikkelse under den spanske borgerkrigen på slutten av 1930-tallet. En dag blir sønnesønnen hans oppsøkt av en ung, meksikansk kvinne som vil intervjue ham om farfaren. Etter to døgn med whisky, nattevåk og famling gjennom historiens halvmørke, er verden en annen for dem begge. For ikke å si: for alle tre.

En roman om en mann i krig. Og om en kjærlighet som aldri slapp taket. "Fortell meg om din farfar," krever hun. Torgeir Flaa oppsøkes en førjulsnatt av Martina Otis, en ung meksikansk student som skal skrive om den spanske borgerkrigen i 1930-årene. Hun inviterer ham til hotellrommet sitt. Torgeir havner motvillig i et ras av minner om farfaren, drevet frem av den intense Martina. Og han skjønner etter hvert at Martina har skjulte motiver for å få ham til å fortelle om farfarens dramatiske historie fra borgerkrigen. Farfaren var et monument av en mannsskikkelse, uredd og uselvisk, innbitt og krevende. Men hvem var han egentlig? Var det krigserfaringen som gjorde ham så ulykkelig på hans eldre dager? Eller var det kanskje en uforglemmelig kjærlighetshistorie? Martinas spørsmål er starten på noen intense døgn som tvinger Torgeir til å ta dramatiske skritt ut av en lunken studenttilværelse.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205332201