Gjeterens bok

historien om en enkel bønn og hvordan den forandret verden

slik den samvittighetsfullt ble gjengitt av skriveren

slik den ble oppdaget av Joann Davis

av (forfatter), Sudi McCollum (illustratør) og Hege Hammer (oversetter).

Juritzen forlag 2011 Innbundet

Bokas handling er lagt til et ikke navngitt land i ei mytisk tid. Den starter med at en gjeter ser at en ung gutt får juling av faren sin. Gjeteren lurer på om det fins noen annen måte å leve på, enn etter 'et øye for et øye', som er den regelen som styrer hans verden. Han legger ut på ei reise for å finne denne nye veien, og med på reisa har han den tidligere slaven Elizabeth og David, gutten som fikk juling. De tre møter forskjellige personer som alle formidler lærdom som fører dem videre mot sin skjebne.

"Gjeterens bok er en tidløs historie om en mann som søker nye åndelige svar. En inspirerende og gripende fabel." P A U L O CO E L H O I en mytisk tid, i et ikke navngitt land, kjemper gjeteren Joshua mot ondskapens straff "et øye for et øye". Kalt av en drøm, legger han ut på en reise for å lete etter "den nye veien". Han reiser i følge med Elizabeth, en tidligere slave, og den unge gutten David, og gjeteren tror hardt på at miraklenes tid kommer så snart de finner "den nye veien". Reisen er full av usedvanlige opplevelser, og de tre møter bemerkelsesverdige personer som historiefortelleren, den fremmede, den blinde manne og slangetemmeren. Hver formidler de viktig lærdom som førere de tre mot deres skjebne. Men den viktigste lærdom er at er det vi er på leting etter som oftest allerede finnes inne i oss selv

Forlag Juritzen forlag

ISBN13 9788282050555

EAN 9788282050555

God bok med mye visdom. Jeg fikk inntrykk av at forfatteren selv ikke har skrevet et eneste ord selv, bare plukket litt herfra og litt derfra og omskrevet der hun har følt at det har vært nødvendig. Jeg opplever at det trekker boka ned. Likevel anbefaler jeg boka, kanskje du ser livet litt annerledes når du blar om siste side.

Bør leses av alle, både voksne og barn :)

Den som gir kjærlighet, får selv kjærlighet. Den som forstår, blir forstått. Den som trøster, får selv trøst.

Forbann ikke mørket, men bring lyset frem. For Gud har sendt hjelp. Gud sendte deg.

• "Håndbok for lysets krigere" av Paulo Coelho
  • "Brida - en bok om frihet" av Paulo Coelho