Gjennom ilden

en bok om Lasse Gustavson

av (forfatter) og Lasse Gustavson (medforfatter).

Publicom 2004 Innbundet

Lasse Gustavson har kjempet seg tilbake til livet etter å ha blitt vansiret i en brann. I samtale med forfatteren formidler Lasse sin livslyst, slik den var før ulykken og slik den er i dag.

Lasse var nyutdannet brannmann i 1981. Han hadde jobbet en uke da brannbilen kjørte inn i en gasslekkasje. Gassen eksploderte. Lasse løp gjennom ilden og overlevde. Så vidt. Hele ansiktet og store deler av kroppen ble vansiret.

På mirakuløst vis har Lasse Gustavson kjempet seg tilbake til livet. I «Gjennom ilden» forteller Lasse om livet etter ulykken. Om å se seg i speilet. Om å forsone seg med det som har skjedd. Om kampen for å få kontakt med sitt indre når det ytre er ødelagt.

I samtale med forfatteren formidler Lasse sin varme og livslyst, slik den var før ulykken og slik den er i dag. Boka er illustrert med fotografier fra tida før og etter ulykken.

«Gjennom ilden» er en bok som kan forandre ditt liv.

Forlag Publicom

Utgivelsesår 2004

Omtalt person Lasse Gustavson

Lettlest og gripende bok, hvor man får inspirasjon ved dype utsagn.

Gjennom ilden er en bok som handler om livet til Lasse Gustavson etter at han blir utsatt for en alvorlig brannulykke.

Lasse var Nyutdannet brannmann da han ble utsatt for en gasseksplosjon. Han for alvorlige brannskader, livet blir forandret. Boka handler om hans utrolige vei tilbake i livet,

Jeg synes boka er god og inspirerende. Lasses utrolige livslyst og pågangsmot gjorde boka til en utrolig bra fortelling, men den ble for mange gjentatte opplysninger etter et stykke i historien.

Terningkast 4.

Her handler det om at en er så heldig å være i livet .

Hvis du våger å gå inn i mørket og stå der en stund, vil du merke at du venner deg til det, og etter hvert klarer du faktisk å se.

Har man en veldig sår selvtillit, da spiller det ingen rolle hva slags tilbakemeldinger eller bevis du får. Da holder ingenting. Det er håpløst å fylle på med bekreftelser til et menneske som ikke greier å bekrefte seg selv.

Det er bedre å drikke ett glass vin sammen med gode venner, enn urtete i en ikke-valgt ensomhet.

Kjærlighet er å ville godt.

Jeg forsto at det var ingen andre - ikke pappa eller mamma eller noen sjef eller noen politiker eller noen annen - som kunne hjelpe meg, det var kun meg selv, kun meg som hadde ansvaret for mitt liv.

Dette er en liste med bøker basert på virkeligheten/sanne historier, bøker som har gjort inntrykk. Historier som har fått meg til å le, og gråte.

Listen er over bøker jeg har lest.
Jeg kommer stadig på nye bøker og har derfor konkludert med at jeg aldri blir ferdig. Jeg har skrevet noen kommentarer men er langt fra ferdig.

Listen oppdateres.
Jeg setter utrolig stor pris på boktips, selvom jeg skulle ha lest de før.
Kom gjerne med innspill

• "Dramatiske år - 1986-1996" av Gro Harlem Brundtland
  • "Tvang og tvil - en innsideberetning fra norsk psykiatri" av Marianne Mjaaland
  • "Therese - mammas historie" av Inger-Lise Johannessen
  • "Odin - en mors kamp for sin sønn" av Katrine Olsen Gillerdalen
  • "Etter verdens ende - en historie om å velge livet" av Bianca Tønnessen Vestvik
  • "Jakten på en overgriper - Annetts historie" av Therese Ridar
  • "Ei hand å holde i - Odd Kåres kamp mot AIDS" av Vigdis Rabben
  • "Alene - nå igjen" av Paal-André Grinderud
  • "Hopp da, så blir vi kvitt deg! - en bok om mobbing" av Tanja Wibe-Lund
  • "Ikke si det til noen - historien om et barn, ei bygd og en ordfører" av Jon Gangdal
  • "Lykkeformelen" av Ingrid Berglund
  • "Savnet i Baneheia - drapene som rystet Norge" av Hilde Moi