Gjenforeningen

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Font 2013 Innbundet

En vakker, dramatisk og uforglemmelig historie om liv, identitet, drømmer og håp. En klatretur i Lofoten blir et dramatisk vendepunkt i livet til fire unge mennesker da Lotte holder på å omkomme under høyst uklare omstendigheter. Tyve år senere avtaler de fire å møtes igjen. Paul og Vincent, som begge var forelsket i Lotte, setter seg på Eurostar-toget i Brussel for å besøke Lotte og Martin, den fjerde klatrevennen, som siden har giftet seg med Lotte. Togreisen og gjenforeningen i Walesblir for dem alle en reise tilbake til opplevelsene i Lofoten og til forestillingen om hvem de en gang var - eller trodde at de var. Med dette utgangspunktet har Stephen Enter skrevet en medrivende beretning om livets omskiftelighet, om drømmer og fremtidshåp som går tapt, om hvordan tiden og erindringen forvrenger alle ting. "Usedvanlig gripende ... Romanen er ikke død, takk og lov!" -Nederlandse Dagblad

Forlag Font

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted Nordland Wales

Fire Nederlandske venner som fortsatt er merkert av en fjelltur de tok til Lofoten for tjue år siden, kommer sammen i Wales for å forsøke å gjøre andre valg som kan reversere de valgene hver enkelt av dem gjorde for så lenge siden. Premisset er fengende nok, men historien som fortelles har verken dramatisk driv eller en avslutning som tilfredsstiller. Tvert imot er slutten en antiklimaks. Det eneste som gjør at jeg ikke angrer helt på å ha lest den er det fine og flytende språket, og den smarte måten forfatteren har snekret sammen de skiftende perspektivene.

Terningkast: 2

For mer detaljert anmeldelse, les her: skriv lenkebeskrivelse her

• "Lange skygger" av Elia Barceló
  • "Den lukkede hagen" av Amy Waldman