Girl with a pearl earring

HarperCollins 2003 Heftet

Griet, den unge datteren til en flismaker i 1600-tallets Nederland, får sin første jobb som tjenestejente hos maleren Vermeer. Gjennom Griets øyne forteller forfatteren om den kompliserte familien, samfunnet i den lille byen Delft, og om livet med et geni. Griet liker å bli dratt inn i dette kunstneriske livet, men det kan koste henne dyrt. Boken er filmatisert.

Forlag HarperCollins

Utgivelsesår 2003

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1600-tallet

Omtalt sted Nederland

en skjønn bok!

vakker bok, anbefales, les og døm selv ;-)

Det var alltid jeg som stanset leken, for jeg var mer interessert i å se tingene slik de var i virkeligheten enn å dikte opp ting som ikke eksisterte.

Jeg spurte far om alle hollandske byer så slik ut, Men det visste han ikke. Han hadde ikke vært i noen andre byer, ikke i Haag engang, enda den lå bare to timers gange unna.

Det har fått deg til å glemme hvem du er og hvor du kommer fra. Vi er en anstendig protestantisk familie som ikke lar oss diktere av reglene for velstand og moter.

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

Det er mange fine og gode bokomslag som viser portretter/bilder av mennesker som fotografi, tegninger eller billedkunst på bokomslagene.
Jeg har laget ei liste fra noen av "mine" bøker over de bokomslagene jeg synest utmerker seg.
Dere har sikkert deres egne favoritter.

Det er så populært for tida og sette opp lister over de 15 bøkene man har lest som har gjort mest inntrykk.

En formidabel oppgave å velge, men jeg har fundert gjennom noen søvnløse timer, og valgt ut 15 bøker som har endret kursen på livet mitt i ei anna retning, eller åpenbart en sannhet for meg på noe vis.

Noen bøker setter spor, noen blir man forelsket i og noen grubler man litt på. Disse tenker jeg å lese en gang til. Ikke nå i de nærmeste dager eller måneder men èn gang.

En liste over bøker jeg aldri vil gi fra meg, gjerne leser flere ganger og som har gitt meg mange tanker og følelser.

• "Mandelplukkersken" av Simonetta Agnello Hornby
  • "Vinterbarn" av Dea Trier Mørch