Gilgamesj

av (forfatter) og John Erik Bøe Lindgren (oversetter).

Gyldendal 2005 Innbundet

Australia 1937: På en fattig gård i en småby i Australia bor de voksne søstrene Edith og Frances Clark. Men en dag dukker den sympatiske fetteren Leopold og hans armenske venn Aram Sinanien opp. De to eventyrerne er på reise etter en arkeologisk utgravning i Irak og Edith blir fascinert av alt de har å fortelle fra livet utenfor småbyen, og ikke minst av Aram. Edith smittes av ønsket om å se verden, og to år senere, i 1939, legger hun ut på sitt livs reise.

En suggererende roman om møter og flukt, om vennskap og kjærlighet, om tap og forståelse. Året er 1937. På en liten gård i Australia bor Edith, moren og søsteren Frances. En dag kommer fetteren Leopold og hans armenske venn Aram på besøk. De er på vei fra en arkeologisk utgraving i Irak, og har tatt omveien rundt Australia. Edith blir fascinert av det de forteller om mennesker, steder, magiske reiser og verdenen utenfor landsbyen hennes. En av historiene de forteller, er det gamle Gilgamesj-eposet, om kongen av Mesopotamia som vandrer rundt i verden med vennen Enkidu, på leting etter evig liv. To år senere, i 1939, er Edith på vei med Jim, Arams ukjente sønn, til Armenia for å lete etter ham da hun blir fanget av krigen. Plutselig blir livet hennes et helt annet. Gilgamesjer en roman som beskriver det som skjer når vi begir oss ut i det ukjente og likevel finner veien tilbake, slik som den vandrende kongen gjorde.«Å lese Gilgamesjer som å se på en magiker som kan gjøre flere ting samtidig, raskt og perfekt.» (New York Times Book Review)«Får tak i besettelsen ved å reise på en måte som ingen annen roman jeg har lest.» (Guardian)«En nydelig betraktning av liv og savn.» (Harpers & Queen)

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205323469