Giganten

fra Statoil til Equinor

historien om selskapet som forandret Norge

Kagge 2019 Innbundet

I grålysningen en desemberdag i 1972 lander den ambisiøse lederskikkelsen Arve Johnsen i Stavanger. Oppdraget er å etablere hovedkvarteret til det statlige norske oljeselskapet i Nordsjøbyen. Selskapet får snart navnet Statoil og blir symbolet på det norske oljeeventyret. I "Giganten" forteller forfatteren Aage Storm Borchgrevink for første gang historien om Statoil i bokform. Vi følger ledere, ingeniører og tillitsvalgte gjennom skiftende regjeringer og verdensbegivenheter som Sovjetunionens fall og 11.september. Det er en historie som strekker seg gjennom fem tiår - om visjonære lederskikkelser, politiske stridigheter og ufattelig rikdom, men også ulovlige streiker, livsfarlig arbeid og et utlandsengasjement som etterhvert skal koste norske liv. Ettersom fortellingen skrider frem, kommer klimatrusselen til syne. Hvordan kan Equinor ta skrittet ut av oljealderen?

I "Giganten" forteller den prisbelønte forfatteren Aage Storm Borchgrevink for første gang historien om Statoil i bokform. Vi følger ledere, ingeniører og tillitsvalgte gjennom skiftende regjeringer og verdensbegivenheter som Sovjetunionens fall og 11.september. Det er en historie som strekker seg gjennom fem tiår - om visjonære lederskikkelser, politiske stridigheter og ufattelig rikdom, men også ulovlige streiker, livsfarlig arbeid og et utlandsengasjement som etterhvert skal koste norske liv. Ettersom fortellingen skrider frem, kommer klimatrusselen til syne. Hvordan kan Equinor ta skrittet ut av oljealderen?

Terningkast 6 :«Med menneskelig innsikt og med et utgangspunkt i enkeltpersoners betydning har Borchgrevink skrevet en grundig og medrivende bok."
Fædrelandsvennen

"Både en pageturner om jakten på - og kampen om - det sorte gullet, og et fascinerende historieverk fra etterkrigstiden til i dag... Mens en leser disse sidene, tar en seg i å ønske at boken var enda litt lenger. Det sier litt når boken er på over 400 sider."
Dagens Næringsliv

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2019

Omtalt tid 1960-1999 2000-tallet

Omtalt person Statoil Equinor

• "På BA-HR bakke - en varslers historie" av Kari Breirem
  • "Geografiens makt - 10 kart som forklarer verden" av Tim Marshall
  • "Si ingenting - en sann historie om mord og terror i Nord-Irland" av Patrick Radden Keefe
  • "21 tanker for det 21. århundre" av Yuval Noah Harari
  • "Medusas flåte" av Franzobel
  • "Høyt - en reise i Himalaya" av Erika Fatland
  • "Rød mann/sort mann - roman" av Kim Leine
  • "Det andre namnet - roman" av Jon Fosse
  • "Et mord i Kongo" av Morten A. Strøksnes
  • "Folkelesnad - essay" av Agnes Ravatn
  • "Alle de vakre hestene - grensetrilogien bd. 1" av Cormac McCarthy
  • "Våpen, pest og stål - menneskenes historie gjennom 13 000 år" av Jared Diamond